måndag 13 september 2010

September 2010 nr.2

Nu har jag trixat lite så nu är jag igång igen, här är på toppen av en slinga i bergen, har man nått denna så är det bara nedför sedan och det behövs för man är grymt trött! På vägen kan man se underliga saker som denna jeep, mitt i berget!

Eller vid brand ska man använda dessa att försöka släcka med.

Gäster gillar ju att shoppa, så det har blivit en Kina tripp men även i Hongkong kan man göra fynd. Här shoppar brors dottern Ida och kompisen Fia, loss, skor i mängder....

Peruker och andra ut klädnings kläder finns i massor.

Sista bilden för idag får bli på Ida och kines Elvis, ni har sett honom tidigare men jag tycker han är lite kul så jag bjuder på honom igen. Han går runt på barer och man får fota sig tillsammans med honom, ibland drar han av en trullelutt, men man njuter mer när han inte gör det, ha ha..

Ursäkta att det blev lite rörigt i bloggen denna gång, bättre nästa gång, hoppas jag,

Kram Lena

September 2010

Hej vänner,

Nu är vi inne i vardagen igen känns det som efter vår sommar i Sverige. Skolan är igång för barnen med nya utmaningar och deras utmaningar blir konstigt nog mina också! Vi har besök här som åker tillbaka om några dagar och de har fått se ett Hongkong i sol, åska, regn och mulet. Men detta är ju staden som "aldrig" sover så även vid dåligt väder finns det att göra. Faktum är att när jag varje dag ser in till stan så får jag aldrig nog, det är så vackert, vilken stad! Önskar ni alla fick chansen att uppleva denna del av världen.

En kväll när vi gick en liten barrunda passade vi även på att skåda värdens störst ljusspel som de har här på skyskraporna, varje dag kl. 20 spelas det musik och skyskraporna blinkar i takt.

Jag försöker visa Hongkong från dess olika sidor i min blogg men ibland blir man lite hemma blind och vet inte vad man ska visa, vad är ni intresserade av att veta? Tyck gärna till!
Vi brukar ta våra gäster till vårt favorit ställe när det gäller Dim sum att äta. Hela stället är så super coolt, men dock lite dyrt, men ibland får man kosta på sig. Här får ni ett smakprov på den coola toan, kolla det röda toapapperet.

Jag hänger dock inte så ofta på dessa ställen så en mer vanlig toa ser ut så här!

Många delar av Hongkong besår ju av dessa hel otroliga skyskrapor, men mellan dessa ser man hus som inte känns som samma lyx.

Hongkong har verkligen mycket att erbjuda, stan, berg, fattiga och rika och allt där i mellan.
Det gäller att hitta stadens olikheter. Som jag har skrivit tidigare så gillar vi ju bergen, känns som berg inte hör hemma i en storstad, men det gör det här. De flesta gäster som kommer hit får följa med på en bergstur och även här kan man hitta oväntade saker! Japp, nu har bloggen hängt sig på något vis så jag får nog fortsätta på en ny sida, hej så länge!

Lena

onsdag 18 augusti 2010

Sommar i Sverige

Hej alla.....

Hoppas ni har haft en lika bra sommar som vi. Vi är nu tillbaka i Hongkong och här skiner solen och vi har just nu 31 grader varmt. Skönt tycker jag. Kändes som hösten var på väg innan vi for. Vi har verkligen hunnit med mycket under nästan 6 veckor i Sverige. Vi landade på midsommarafton och åkte då direkt till affären för att inhandla mat som vi har saknat och det blev en del, men konstigt nog så är det aldrig så gott som man har föreställt sig? Vi firade midsommar tillsammans med våra grannar tills vi var så slut på kvällen så vi nästan svimmade! Vi har varit en vecka i Danmark, Skagen och det var mycket trevligt. Vi åkte med en annan familj och barnen hade fullt upp nästan hela tiden. Vi hyrde ett hus som vi utgick varje dag ifrån.

Vi har varit i vår huvudstad, Stockholm, där vi hälsade på kusin Håkan. Varmt och skönt och bad hann vi med. Vi tog även en tur till slottet och city.

Vi hälsade på våra Hongkong vänner, familjen Wilson i Växjö och även här god mat och dryck!

Vi hade en Söndags lunch för våra kära vänner och bekanta, firade mannen 45 och dottern 10 år.

Vi besökte kusten ett flertal gånger och även här njöt vi av husvagn, krabbfiske och våra små favoriter, havskräftor.

Vi har även besökt min syster yster som faktiskt är bonde. Våra liv är verkligen som dag och natt, nu har hon ju jobbat med djur nästan hela livet och jag har hängt på till både slaktaren, bönderna och häst och hundtävlingarna. Barnen älskar livet på landet med alla dessa "leksaker" som minicross, fyrhjuling och alla djur.

Vi har även varit på konserter, varit i Gränna och ätit polkagrisar mm mm. Sommaren har varit helt fullbokad och det känns som vi har fått ut det bästa från den Svenska sommaren! Nu kör vi på med skolan i morgon och sedan rullar det på här i ett ganska högt tempo. Redan om två veckor kommer vårt första besök efter sommaren, min brors dotter Ida med kompis kommer och ska stanna i två Veckor så det blir nog mycket shopping!

Sist men inte minst har mina vänner fått tillökning i familjerna, en liten tjej Milla och en Filip. Välkomna till värden!


Må så gott/ Lena

lördag 19 juni 2010

Glad Sommar

Hej vänner

Vilken bröllopsyra ni har haft i Sverige! Till slut fick Victoria sin prins Daniel. Vackert. Vilket äventyr som väntar dem, framförallt Daniel. Vi här borta på andra sidan vill vi självklart önska brudparet, lycka till!

Jag vill också hylla min fantastiska dotter! Hon har under detta året verkligen visat prov på att hon kan om hon bara vill. Förra terminen tog hon ju silver i löpning. Förra veckan simmade hon in guld i bröstsim. Alla i klass 5 och 6 tävlade mot varandra. En heldag tillbringade jag vid poolen med ett hundra tals andra föräldrar som var där för att heja på dessa ungdomar. Det är kul att se att så många just föräldrar ställer upp för sina barn här borta. Priset delas ut av rektorn.

Dottern fyller ju 10 år nu i Juni och hon hade önskat sig i födelsedagspresent att få bada med delfinerna. Hela familjen åkte till Ocean Park som är en nöjespark. Otroligt mycket folk och väldigt hett var det denna dag. Det som kan vara jobbigt här är att eftersom barnen är blonda och många inlandskineser har kanske aldrig sett detta så vill de fota dem hela tiden! Säger man då nej så ser man snart att de står och ta kort eller filmar några meter längre bort, i smyg. Dottern fick som hon ville, bada med delfinerna, och vilken lycka!

Man kan ju inte säga annat än att dessa delfiner är så fantastiskt söta, eller hur?


Det åktes en del karuseller också, vissa var lite läskigare än andra. Dottern skulle helt plötsligt åka uppskjutet, här backar dock jag. Uch, jag gillar inte höjder längre. Sonen avstod också men man kan ju även "åka" på backen!?

En dag mitt i veckan var vi lediga, "röd" dag. Tuen Ng festival. Även kallad drak båtsfestivalen. Olika lag tävlar i dessa stora drakbåtar där en sitter och slår på trumma. Här övar de varje helg flera månader innan tävlingen. Men historien bakom denna dag började för över 2000 år sedan,
då det fanns en man som hette Ou Yuan som var poet och minister. OY var mycket populär bland folket. Kungahuset gillade dock inte OY talanger, färdigheter och popularitet utan förvisade honom från kungadömet Chu. I många år vandrade Ou Yuan omkring och skrev dikter om sin kärlek till folket. Till sist orkade han inte längre utan dränkte sig i floden Mi Lo. Fiskarna som bevittnade detta försökte rädda honom men misslyckades, men de tog sina paddlar och slog i vattnet för att hindra fiskarna och de onda andarna att ofreda Ou Yuan. Nu mera hålls tävlingarna för att hedra fiskarna i deras försök att rädda Ou Yuan.

Vi har också varit på vårt sista besök för i år skulle jag tro på Disney. Även här var det tok mycket folk denna dag, men vi kollade på bio och även Disney i sand! Snacka om sandkonstverk!

Sist men inte minst vill jag ännu en gång hylla vår fantastiska dotter som har jobbat hårt i skolan detta år. Tänk på att barnen inte kunde någon engelska för ett år sedan, nu pratar de nästan flytande! Det är en fantastisk skola de går i och uppmuntrar gärna eleverna till olika saker. Varje år väljer de ut 45 elever av 900 som får mottaga en school award. Runt 10 olika prestations grenar nomineras de i. I år var de dotterns tur. Att inför hela skolan och föräldrar få höra sitt namn bli uppropat och gå fram till rektorn, mottaga detta pris och ja, sedan bara vara så nöjd med sin prestation. Dottern nominering var, Year 5 Outstanding Achievement. Oh, vad jag är stolt!

Med detta sista inlägg inför semestern vill jag önska er alla en riktigt skön sommar!

/ Lena

måndag 14 juni 2010

Juni 2010

Hej vänner

Nu kör vi/barnen sista veckorna innan det efterlängtade sommarlovet! Det märks att barnen är trötta och vi alla är trötta på att se dessa mörka moln på himlen varje dag. Om det mot förmodan klara upp någon kväll ser vi fyrverkerierna från oss, varje dag, samma tid, skickar de upp raketer från Disney, så här ser det då ut. Visst är det vackert?

Annat som skickas upp i skyn är ballonger i Svenska färger. Vi har firat Sveriges nationaldag här och även skolavslutning i Svenska skolan.

Barnen sjöng svenska sånger och sedan var det tårtkalas, jordgubbstårta, kanelbullar, chokladbollar, köttbullar, snittar och till detta vin, eller läsk till barnen. En mycket trevlig dag då man träffar andra Svenskar som man inte brukar träffa. Barnen får diplom och en svensk bok.

Även jag har varit uppe i skyn igen, nja....inte riktigt men nästan. Vi blev bjudna av en tränings kapten, att få flyga en riktig simulator. Jag fick vara styrman, mannen var kapten (som vanligt)
och träningskaptenen satt bakom och bestämde vart vi skulle åka. Jag fick helt klart godkänt med viss hjälp av kapten..... riktigt häftigt och man känner verkligen ingen skillnad på att det är en burk man sitter i.

Vi har tagit barnledigt en kväll för att åka till Happy Vally som är en av Hongkongs häst kapplöpnings arenor. Ligger mitt i stan och The Hongkong jockey club är idag en av värdens största organisationer inom just hästkapplöpning. Det är den populäraste publiksporten i Hk. Hongkong jockey club investerar sitt överskott till samhället och säger sig ha en unik modell. Hk Jockey club är även Hk´s största enskilda skattebetalare. Klubben är Hk´s största arbetsgivare med 4800 st heltidsarbetare och 20 200 st deltidsanställda. Hk´s jockey club driver även fotbollsklubbar och även tre ridskolor i Hk. Ridinstruktörerna är oftast gamla jocky´s. Köerna är dock långa för att få komma in på ridskolorna. År 1841 började britterna planera för att anlägga just Happy Vally.

Men som vanligt när vi försöker göra oss en hacka på spel går vi därifrån med förlust, ha ha...Vilket vi inte är ensamma om. Många har spelat bort sina familjer och liv just här. Vi satsar dock inte så stort och kan se det som en trevlig kväll med några goda vänner.

Vi har även hunnit med en tur till med båten. Denna gång hade vi med en stor drake som vi skulle flyga, vilket vi också gjorde men inte så länge.......Grå himmel och pang, så störtdök draken ner i djupet, vi försökte fånga upp den men den var nog redan på botten och snöret gick av. Det största barnet fick flyga i kanske 5 minuter, mina två små fick titta på och hålla någon sekund.

Annars har vi även matat sköldpaddorna, fiskarna och bakat cupcake som dottern har bjudit på i skolan. Här ser ni ett prov på våra kakor, och jag bakar som aldrig förr här borta! Visst är det coolt att man kan mata sköldpaddor mitt i Hongkong. ( vi bor ju dock på landet).

Ha en skön dag!

/ Lena