söndag 9 augusti 2009

Miljö och Transport


Hongkong har de senaste dagarna har varit fruktansvärda! Då pratar jag miljön. Detta är ett av Hongkongs största problem (enligt mig). Föroreningen ligger som en grå/disig hinna över hela Hk. Vi brukar kunna se över till Central från oss här på ön, men dessa dagar är detta ett minne blott och det sticker i näsan när man försöker andas in luften.Bilden är från stranden och här är det oftast underbart att blicka in mot Hk ön. Det sägs att politikerna och myndigheterna har börjat se över detta problem, känns bara att det är lite sent!
Men....dock så har det hänt lite sedan vi bodde här senast 2001. Då fanns det inte återvinning och miljöfrågor var inget man hörde eller såg något om. Nu försöker de med ett grönare Hk. Tydliga åtgärder som jag kan se är, just återvinningen av flaskor, plast och papper. Bussar får gå på tomgång endast 2 minuter. De tar betallt för matkassarna, 50 öre. Man ser dock att människor vill försöka få till ett grönare Hk, genom att återvinna och tygpåsar till affären är i nästan varje mans hand. Läste igår även att i stan ska de stänga de mest trafikerade gatorna. Miljöbilar vore en bra investering här. Miljön i centrum är 6 gånger värre än för 7 år sedan, men på öarna är det fortfarande ganska ok, man vill ju intala sig det iallafall.

Dessa senaste dagarna har vindarna från Kina blåst in över oss och här pratar vi om 1000 tals fabriker som spottar ut förorening. Värmen i kombination med diset gör att man trånar efter alperna och bara vill ta en djupt andetag!

Vi har värsta luftrenaren inne och trots allt så är det många timmar man sover och vistas inne.
Det är det bästa vi kan göra här för oss själva.

Har också funderat lite över var allt skräp tar vägen, har aldrig hört talas om någon soptipp, kanske jag inte vill veta trots allt!Vi bidrar iallafall inte med bilavgaser. Vi äger ingen bil. På vår ö får bara bussar, hire car=stor taxi, golfbilar och vissa bilar som bud, leveransbilar mm köra. Vi åker mycket buss.
När vi ska in till stan tar vi oftast denna båt. Det tar 30 minuter.

Vi åker en del spårvagn också och systemest här är mycket bra och enkelt att åka med. Tunnelbane vagnarna är helt öppna från början till slut och det är häftigt att se när tåget svänger. Finns också ett octopus kort som liknar svenska busskort men man laddar dessa i tex. 7 eleven eller i tunnelbanan. Sedan är det bara att åka, buss, tunnelbana, båt eller handla med ett och samma kort, mycket praktiskt.

Mellan Central och Kowloon ön tar man Star Ferry, en gammal känd båt som känns så kinesisk. Det är billigt att åka, ca 2 kr och resan tar 10 min. Att se Hk från denna båt är en av mycket vackert.
I stan ska man försöka ta denna klassiska gamla dubbeldeckade spårvagn. Billigt och den går längs gator så det är lätt att hoppa av om man ser något intressant. Det guppar och hoppar en del men är ganska kul.

Sist men inte minst tycker jag att rulltrappan är ett måste. Världens längsta utomhusrulltrappa,
med sina 792 meter. Mellan 06 - 10.20 går rulltrappan endast neråt, resten av dagen rullar den uppåt. Sabina, min kära vän, var med för några år sedan då vi rullade upp. Sedan rullade vi in i partydimman, men det är en annan historia......

Tänk på att rädda världen, återvinn och lär era barn detta.

PS. Ni som känner mig, flygtrafiken kommenterar jag inte av personliga skäl!

/Lena

3 kommentarer:

  1. Hello vännen.

    Trevligt att pratas vid i dag. Måste säja att du är jätte duktig på att skriva på din blogg. Kanske ska bli författare?? :)
    Den är både lärorik och rolig....
    Puss och kram på dig

    Ps snygg bild och in i partydimman..kan man väl lungt säja:/

    Du är saknad

    SvaraRadera
  2. jag håller totalt med om din åsikt jag håller just nu på med ett project om miljöförsörning i skolan på kemi detta var en bra text att copypasta

    SvaraRadera
  3. hej,jag håller totalt med om detta bra jobbat! jag är i skolan just nu och jobbar med ett miljö project på kemi! bra text att copy pasta tackar!

    SvaraRadera