onsdag 23 augusti 2017

Sommar Sverige 2017

Sommar, Sommar, Sommar.....

Vilken underbar sommar vi har haft i Sverige, eller hur? Inte någon värme direkt men vi är så nöjda ändå.

Innan vi åkte på sommarlov/Semester fick sonen ta emot en utmärkelse i skolan, inom Idrott. Vi föräldrar blir inbjudna och eleverna får ta emot ett diplom. Självklart är man stolt som en tupp ( eller höna i kanske i mitt fall)



Några dagar senare landade vi på Svensk mark. Här börjar vi med att fira midsommar. Blev bjuden till sonens väns lägergård. Första gången vi var i Swe under midsommar på många år.



Sonen fick lite sommarjobb av oss i år då han är för ung för jobb och det är inte så lätt att få något heller som utlandssvensk. Det fick bli att hjälpa till med gräsmattan. Målade om två av rummen i huset också. Vilket blev fantastiskt fint tyckte vi.





Borås stod för SM under en v. Det tävlades i flera olika grenar. Vattenpolo, skateboard, boxning, rodd, jetski mm.




Något som man uppskattar när man är i Sverige är när man kan hänga ut tvätten och bara njuta och lukta.....


Många härliga promenader i stan med bästa sällskap och fika/lunch har det blivit.



Självklart blev det några tripper Harleyn...

Jag och min vän har ju fyllt halv jämt i år så vi tog en tripp till Varbergs Asia Spa. Trevlig sällskap, härlig strand, mat och bara vara....





Efter denna tripp for vi hem direkt och gick på Torsdagskväll i Borås som bjuder på olika artister. Denna kväll var det Magnus Carlsson, mycket trevligt. Fler vänner möttes upp och lite dryck och gott innan kvällen började.



En tidig Lördag åkte vi ner till stan och vinkade av vår vän Stefan som skulle cykla till Paris för barncancerfonden. En vecka senare var han i mål. Heja Heja....


Stockholm i mitt 💛..... Några dagar i Storstaden som alltid är sååååå mysigt. Bodde på fantastiska Södermalm.








 Kusten hos vänner.


Stan anordnar även bilkvällar, finns en och annan gullig bil.



Torpa stenhus fick sig ett besök.

Torpa stenhus ligger vackert beläget vid sjön Åsunden i Västergötland. Med sin unika arkitektur och vackra interiörer är slottet ett av Sveriges bäst bevarade herresäten från 1500-talet. Godset är privatägt och har varit i samma familjs ägo sedan slutet av 1400-talet.








Sist men inte minst har vi firat min mor som fyller 75 år nu i September. Fantastiskt att vi tre barn kunde få ihop en dag och med alla barnbarn. Mat, spel, presenter, dikter mm mm. Detta var en överrasknings dag,  så hon visste inget. Här är hela familjen. Barn och barnbarn. Självklart finns det respektive också i familjen, de fick dock inte vara med på bild. Mor och barnbarn på första bilden.







Vi avslutade Sverige med höst....




Nu kör vi vardag igen...

// Lena















måndag 19 juni 2017

Juni 2017


Hej på Er i sommar Sverige....

Sommarlovet har börjat för de flesta och kanske även semester. Vi kör på denna veckan, innan det är dax för sommarlov och lite semester även för oss.

Denna gång blir det mest ett " ha en skön sommar" inlägg.

Juni månad har varit mest en fixar månad, med blandat väder. Något som verkligen är magiskt är när jag går upp och ser denna soluppgång, då inte molnen är ivägen....



Det har blivit endel hiking, svetten lackar och det är ca 32 grader. Vyerna.....love.....





Lite sol och bad på vårt "egna" resort har vi oxå njutit av.



Men så plötsligt händer det....det brakar loss, med regn, åska, rasrisk och olika vädervarningar.




Idag var jag i skolan och fick se min son ta emot en utmärkelse för - The physical Edication Award.

Extra stolt mor idag 💙

Med fortsatt regn, önskar jag er alla - Ha en riktigt fantastisk sommar 😎

// Lena








söndag 28 maj 2017

Hej på Er...

Snart ny månad och ännu en att lägga till i historien.
Strålande väder i Sveda under en tid läser/blir jag informerad av, men också att snön inte ville ge upp ända in i Maj och då även i våra södra delar av det långa landet.

Här har vi oxå blandat väder, men dock inte snö. Förra v var det regn, och då menar jag mycket regn. 
Gummiskor behövdes även på våra gator på ön. Ett plan hade fått vattenplaning och körde av banan, dock inga skadade. ( kortet på planet har jag lånat)



Nu har dock solen börjat lysa igen men det väntas oväder till helgen. Denna tid på året är det tyvärr mycket regn. En och annan timme här i vårt poolområde är ju inte helt fel... Nog om väder nu.


Jag har varit på en spontanresa som var helt fantastisk. Skulle bara vara hemma nu tills vi åker över sommaren till Sveda men ibland så vill det sig annat. Mannen bröt armen och har varit hemma och hållit ställningarna.
Jag blev erbjuden att komma till Sri Lanka och hälsa på min tonårsvän som jag inte har träffat på 30 år.....

Vi hängde stadigt i 7an till 9an. Jag var ganska vild på den tiden och hon var väldigt målmedveten om att studera vidare efter just gymnasiet. Jag tog en 2årig linje och hon en 3årig. Här skildes våra vägar kan man nog säga. Jag blev sambo och hon åkte ut i Europa och stannade där tills för några år sedan då hon träffade sin man som är från Sri Lanka. Med dagens datateknik har vi igen funnit varandra. En lång historia i korta drag...

Sagt och gjort jag åkte ner och hälsade på.


Jag tog in på ett hotell bara några minuter från deras hus. Kan säga att man kan verkligen fynda boende när man åker i lågsäsong. Jag bodde precis på stranden, på Heritance i Ahungalla, som område heter där de bor. Två timmar på västkusten från Colombo dit man flyger.
Vi började med en lunch på mitt hotell och sedan gick hela resan i en rusande fart...
Vi åkte och kollade till deras kanelfarm, dax att skörda när jag var där så de ville kolla till dagarna innan. Här en guidad tur genom plantagen, av min vän Catrin och hennes man.


Dessa huggs ner sedan tas barken av och de fylls med annat från just stammen för att sedan torka och sälja. Kan skördas ca var 8e månad.
Här sitter de anställda och jobbar med kanelen. Två månader sitter de och gör dessa olika moment.




De mesta jobb här är verkligen tunga jobb, slitsamma. Var på besök på ett Tea plantage, just detta plantage var känt för sitt vita tea. Mycket dyrt tea, men de gjorde även svart och grönt tea här i sin egna fabrik. Dessa damer plockar ca 10 kg löv om dagen och de fick inte ihop många kronor på sitt slitsamma jobb.






Efter de har vägt in sin skörd hamnar bladen på denna bädd för att torka och sedan vidare i olika steg i fabriken.




Allt är gammalt men fungerande. Helt otroligt att inte kaffe/Tea/ris mm kostar bra mycket mer.  Pinsamt att länder som t.ex. Sverige kan köpa dessa varor med så mycket slit till färdig produkt för några 20or. Även från Svenska bönder och mjölken, jag vet också vilket jobb detta är och vad kostar en liter mjölk i Sverige? Inte så många kronor. Dessa produkter är mer som ett hantverk.

Provsmaka gjorde vi, många sorter.


Vi såg Mr orm oxå som mumsmsade god råtta....urk....


Stannade på trevliga stränder för mat. Nu är ju min väns man guide så han känner ju alla i denna byn och de utanför. Här är Catrins man B tillsammans med hans vän och restaurangägaren i mitten i Sverige bandana :)







Denna resa var så lokalt man kan komma, såg inte en kedja/butik som man kände igen. Var på "landet" och det är dessa möten/ resor jag gillar bäst.

Bara lokal mat. God mat. Älskar ju curry och det finns i alla sorter.


Vi var på ett center för sköldpaddor. Finns 5 olika sorter i Sri Lanka och här tar de hand om äggen som de samlar in på stranden då annars tar folket de och säljer eller så äter andra djur upp de.
Många dagar ligger de nedgrävda och märkta här på centret och sedan till denna tank i 2 dagar efter de har kläckts, släpps de ut i de fria. Den jag håller skulle släppas dagen efter.




Lokalt party var jag på, bara jag och C som var de enda utlänningar. Det var en inflyttningsfest, 300 bjudna. Stora extra tält och Dj fanns och massa mat.





Tempelbesök och spa för elefanten, de skrubbade och tvättade elefanten med kokosskal. Han såg verkligen ut att njuta. Min vän är även yoga instruktör här nere och håller på mycket med ayurveda - Läran om livet. Finns Dr mm inom detta, Här skulle vi besöka just en Dr, mitt uti skogen, det var fler än vi som ville till just denna Dr.


Fantastiska dagar och mycket mer än bara detta som jag skrivit om fick jag uppleva. Jag avslutar med lite bilder från hotellet. Här satt vi flera kvällar och bara pratade och pratade....




Kan också säga att just mitt namn Lena betyder ekorre i Sri Lanka, ha ha....och det fanns det gott om - ekorrar ( mindre variant)

Hej så länge så hörs vi innan vi går på semester i Juni.

// Lena