måndag 29 augusti 2016
Sommar 2016
Sommaren är kort, de mesta regnar bort.... ( Thomas Ledin)
Just så kändes denna sommar......
Men visst fick vi några fina veckor med sol och liiiiiite värme. Jag gillar ännu varmare, typ jättevarmt! Det är just det vi har här när vi nu är tillbaka i Hongkong, tyvärr ingår också hög luftfuktighet, nu blev det lite gnälligt ;)
Jag och sonen åkte en v tidigare till Sverige än mannen och dotter. Dotter skulle ju börja internatskola i Sverige som hon har tjatat om i ca 2 år, att det är det enda hon vill göra. Först sa jag blankt nej, du får gå på internat när du har fyllt 18. Här skulle man stått på sig.
Efter år av tjat, diskussioner och försäkran att det verkligen var detta hon ville, gav vi med oss. Hon hade ju även provat på med sommarskola på just denna skola och var ännu mer taggad efter förra sommaren.
Först var vi i England och kolla skolor, sedan Sverige då hon var sååååååå klar med just Hongkong.
Ingen skola behövde vi söka i Hongkong då hon ändå inte skulle gå här ( plan B)
Men vi sökte in just för att ha en plan om det skulle ändra sig på något. Då är det först ansökan, intervju och ett test. Innan sommaren behövde vi börja betala för denna skola så nu skulle hon vara säker på att det är Sverige som gäller. Vi tackade nej till skolan i Hk.
Fem dagar efter jag och sonen har åkt till Swe kommer ett text från dotter, hon har ändrat sig?????
Vill vara kvar i Hk....
Nej var svaret, hon får nu prova det hon varit så säker på och sedan komma tillbaka om det inte är bra......Veckorna gick, stress/ diskussioner hit och dit....
Vi gav med oss.....känns inte bra att "lämna" någon på andra sidan jorden då hon inte vill.
Mitt i sommarlovet/ Semestern får vi kontakta skolan igen, finns det fortfarande plats? Hon har ångrat sig...
Det fanns plats och ännu en gång får vi sätta igång med ansökningar ( då de gamla är raderade pga säkerhetsskäl)
Avboka allt i Swe, omboka och ja ....många semester veckor gick åt till just detta.
Nu är hon här och nöjd för denna gång......Sweet 16......tonåring.....
små barn små problem - stora barn stora/större problem.
I slutändan är alla friska och krya....
Vi började sommaren med att fira min brorsdotter som fyllde 25 år, stor fest för unga och vi äldre...
Bordsplacering var det och min såg ut såhär, man fick ett häfte som man då kunde kolla sin bordsherre/dam. Tur att jag var nykter denna kväll....( annars är det numera tyvärr sant)
Party kvällen lång....
Vi åkte några tripper på HDn till lite olika mysiga fik på vägen.
Mannen tog en mc tripp till Värmland och jag passade på att träffa mina tjejer längs kusten, började med Halmstad och dessa underbart söta små katter, blev helt kär...
Underbart att få dag och natt med sin barndomsvän. Här träffade jag även min fd Hk vän som numera bor just i Halmstad.
Vidare till Varberg och nästa tjejer, åt gott, tjata och bara hade det så trevligt.
Väl hemma så är det fantastiskt med vår lilla sjö där man promenerar runt ett par varv då och då.
Favoritmaten, havskräftor och god dryck.
Vi har haft USA besök av mannens barndomsvän Svante. Barnen hade han också med sig ( frun var kvar i USA) Vi tog en Lisebergs dag och även våra vänner från Hongkong mötte upp, en mycket trevlig dag.
Svante och killarna.
Musselbaren i Ljungskile med vänner, mycket trevligt och mysigt ställe.
Har man boende som vi i Sverige så vill man också hålla det i bra skick, så mannen fick vara både hantverkare och avloppssanerare... ( före och efter golv i barnens rum)
En av sommarens höjdare var konsert med Lars Winnerbäck tillsammans med bror och hans familj. Regnet kom, blött men vi stod i rad två - och jag och brorsdotter tyckte allt att Lasse tittade extra mycket på just oss....ha ha....
Alla andra träffar med underbara vänner och familj är alltid det som står högst på listan och det som gör att även en regnig sommar blir en bra sommar......
Några pass har jag även fått in med fina Anna på Onyx.
Med detta kort från min stad Borås säger jag hej då för denna gång. Jag tror jag tar en liten paus från bloggen nu, känner att jag inte har så mycket att uppdatera varje månad, men vem vet kanske jag känner annorlunda om några veckor.
// Lena
tisdag 21 juni 2016
Juni 2016
Hej på er där ute - någonstans i världen...
Nu kör vi på här de sista dagarna innan även vi får gå på sommarlov och semester.
Denna sista termin är lång för barnen och det märks på dem. Dotter har haft alla sina slutprov som de får resultaten på först i September då de går in Engelsk internationell skola. Proven körs samma tid som i England så det har varit både tidiga morgnar och sena kvällar som hon varit i skolan, men nu är det över.
Att sluta år 11 här är stort, det kan jämföras med när man går ur Gymnasiet i Sverige. Långklänningar/ klänningar på alla tjejer och smoking/ kostym på killarna. ( på kvällen, annars skoluniformen)
Dagen börjar redan i skolan med olika awards, för de elever som har kämpat lite extra under året. Dotter fick ett award i bästa DT, design teknoligi. En stor buckla fick följa med hem. De får sina intyg att de har gått klart skolan ( grundskolan).
Sedan är det galamiddag som i år hölls i hotellet på vår ö. Vi föräldrar fick vara med under middagen då även alla elever höll tal till de olika lärarna. Efter detta var det dax för party och då fick vi snällt gå hem.
Det bästa här är verkligen att man får delta i så mycket när det gäller skolan, allt från möten, olika aktivitets dagar och nu de största av allt, denna skolavslutning. Det är nu eleverna splittras och de väljer olika skolor och flera väljer att studera utomlands. Vad min dotter i slutändan valde kommer jag skiva om efter sommaren :)
Här kommer lite bilder på dessa fantastiska ungdomar.
Det är fantastiskt att barnen har fått chansen att gå i en skola med alla dess olika nationaliteter och olikheter som vi har från land till land. Dotter var medbjuden på en familjemiddag hos en av hennes kompisar som kommer just från Hk. Så här såg det ut då, så skönt med bara lite plast för bordet och mycket avslappnat. Här spelar det mindre roll om man bor i en t.ex. liten 2a, alla är välkomna ändå och man står eller sitter där det finns plats.
Varmt har vi haft i några månader här, mycket regn men nu de senaste en hel del sol. Vi har stora fönster från golv till tak i alla rum och när solen står på hela dagarna blir det VARMT även inne, även om man kör Ac hela dagarna och har det fördraget. Varje år rengör vi Ac och nu var det dax och kolla igen då det tydligen var dåligt gjort förra gången. Då ser det ut såhär under några timmar. Mitt i allt kom även en man som skulle inspektera fönstren, vilket man tydligen gör vart 10 år.
Det årliga drakbåts racet har varit, en stor folkfest. ( kopierar tidigare inlägg)
En dag mitt i veckan var vi lediga, "röd" dag. Tuen Ng festival. Även kallad drak båtsfestivalen. Olika lag tävlar i dessa stora drakbåtar där en sitter och slår på trumma. Här övar de varje helg flera månader innan tävlingen. Men historien bakom denna dag började för över 2000 år sedan,
då det fanns en man som hette Ou Yuan som var poet och minister. OY var mycket populär bland folket. Kungahuset gillade dock inte OY talanger, färdigheter och popularitet utan förvisade honom från kungadömet Chu. I många år vandrade Ou Yuan omkring och skrev dikter om sin kärlek till folket. Till sist orkade han inte längre utan dränkte sig i floden Mi Lo. Fiskarna som bevittnade detta försökte rädda honom men misslyckades, men de tog sina paddlar och slog i vattnet för att hindra fiskarna och de onda andarna att ofreda Ou Yuan. Nu mera hålls tävlingarna för att hedra fiskarna i deras försök att rädda Ou Yuan.
Lite promenader har det blivit trots skada, brukar gå en sväng i ett villaområde, här finns ett ödehus.
Vet att ungdomarna varit här och röjt lite?
Detta hus när det är i normalt skick ligger på marknaden för över 150 miljoner kr ( vet inte hur mycket över just idag) så man undrar verkligen vem som äger detta då det bara kan förfalla?
Skillnaden på bostadsmarknaden här och i Sverige är stor. Lägenheter kan stå outhyrda i år om de inte får vad de vill ha i hyra och då pratar vi inte småpengar utan hyran för en trerumslägenhet på ca 100 kvadrat ligger på runt 60 tusen och uppåt. Så det är mycket pengar att tacka nej till om man får ett bud på t.ex. 50 tusen, och jag pratar självklart månadshyra!
Lite pool och sol har det också blivit.
Min bästis från mina första år i Hongkong är här på besök med sin familj, (bor sedan många år tillbaka i Sverige igen) så det har även blivit middagar, shopping mm mm. Här är hon sååååå nöjd med dagens inköp.
Kines farsdag har vi firat tillsammans med dotterns graduation och hennes födelsedag som är först om en v men vi tjuvstartade. Sweet sixteen...
Självklart har jag inte legat på latsidan när allt ska ordnas inför dessa event. Men nu kan jag pusta ut några dagar.
Skolavslutningen som jag skrev om som tidigare hålls i skolan, då är det med orkester och kör som sjunger och spelar, riktigt duktiga är de. Några bilder från detta.
Med detta önskar jag er en riktigt trevlig sommar och jag återkommer nu först i Augusti.
// Lena
Nu kör vi på här de sista dagarna innan även vi får gå på sommarlov och semester.
Denna sista termin är lång för barnen och det märks på dem. Dotter har haft alla sina slutprov som de får resultaten på först i September då de går in Engelsk internationell skola. Proven körs samma tid som i England så det har varit både tidiga morgnar och sena kvällar som hon varit i skolan, men nu är det över.
Att sluta år 11 här är stort, det kan jämföras med när man går ur Gymnasiet i Sverige. Långklänningar/ klänningar på alla tjejer och smoking/ kostym på killarna. ( på kvällen, annars skoluniformen)
Dagen börjar redan i skolan med olika awards, för de elever som har kämpat lite extra under året. Dotter fick ett award i bästa DT, design teknoligi. En stor buckla fick följa med hem. De får sina intyg att de har gått klart skolan ( grundskolan).
Sedan är det galamiddag som i år hölls i hotellet på vår ö. Vi föräldrar fick vara med under middagen då även alla elever höll tal till de olika lärarna. Efter detta var det dax för party och då fick vi snällt gå hem.
Det bästa här är verkligen att man får delta i så mycket när det gäller skolan, allt från möten, olika aktivitets dagar och nu de största av allt, denna skolavslutning. Det är nu eleverna splittras och de väljer olika skolor och flera väljer att studera utomlands. Vad min dotter i slutändan valde kommer jag skiva om efter sommaren :)
Här kommer lite bilder på dessa fantastiska ungdomar.
Det är fantastiskt att barnen har fått chansen att gå i en skola med alla dess olika nationaliteter och olikheter som vi har från land till land. Dotter var medbjuden på en familjemiddag hos en av hennes kompisar som kommer just från Hk. Så här såg det ut då, så skönt med bara lite plast för bordet och mycket avslappnat. Här spelar det mindre roll om man bor i en t.ex. liten 2a, alla är välkomna ändå och man står eller sitter där det finns plats.
Varmt har vi haft i några månader här, mycket regn men nu de senaste en hel del sol. Vi har stora fönster från golv till tak i alla rum och när solen står på hela dagarna blir det VARMT även inne, även om man kör Ac hela dagarna och har det fördraget. Varje år rengör vi Ac och nu var det dax och kolla igen då det tydligen var dåligt gjort förra gången. Då ser det ut såhär under några timmar. Mitt i allt kom även en man som skulle inspektera fönstren, vilket man tydligen gör vart 10 år.
Det årliga drakbåts racet har varit, en stor folkfest. ( kopierar tidigare inlägg)
En dag mitt i veckan var vi lediga, "röd" dag. Tuen Ng festival. Även kallad drak båtsfestivalen. Olika lag tävlar i dessa stora drakbåtar där en sitter och slår på trumma. Här övar de varje helg flera månader innan tävlingen. Men historien bakom denna dag började för över 2000 år sedan,
då det fanns en man som hette Ou Yuan som var poet och minister. OY var mycket populär bland folket. Kungahuset gillade dock inte OY talanger, färdigheter och popularitet utan förvisade honom från kungadömet Chu. I många år vandrade Ou Yuan omkring och skrev dikter om sin kärlek till folket. Till sist orkade han inte längre utan dränkte sig i floden Mi Lo. Fiskarna som bevittnade detta försökte rädda honom men misslyckades, men de tog sina paddlar och slog i vattnet för att hindra fiskarna och de onda andarna att ofreda Ou Yuan. Nu mera hålls tävlingarna för att hedra fiskarna i deras försök att rädda Ou Yuan.
Lite promenader har det blivit trots skada, brukar gå en sväng i ett villaområde, här finns ett ödehus.
Vet att ungdomarna varit här och röjt lite?
Detta hus när det är i normalt skick ligger på marknaden för över 150 miljoner kr ( vet inte hur mycket över just idag) så man undrar verkligen vem som äger detta då det bara kan förfalla?
Skillnaden på bostadsmarknaden här och i Sverige är stor. Lägenheter kan stå outhyrda i år om de inte får vad de vill ha i hyra och då pratar vi inte småpengar utan hyran för en trerumslägenhet på ca 100 kvadrat ligger på runt 60 tusen och uppåt. Så det är mycket pengar att tacka nej till om man får ett bud på t.ex. 50 tusen, och jag pratar självklart månadshyra!
Lite pool och sol har det också blivit.
Min bästis från mina första år i Hongkong är här på besök med sin familj, (bor sedan många år tillbaka i Sverige igen) så det har även blivit middagar, shopping mm mm. Här är hon sååååå nöjd med dagens inköp.
Kines farsdag har vi firat tillsammans med dotterns graduation och hennes födelsedag som är först om en v men vi tjuvstartade. Sweet sixteen...
Självklart har jag inte legat på latsidan när allt ska ordnas inför dessa event. Men nu kan jag pusta ut några dagar.
Skolavslutningen som jag skrev om som tidigare hålls i skolan, då är det med orkester och kör som sjunger och spelar, riktigt duktiga är de. Några bilder från detta.
Med detta önskar jag er en riktigt trevlig sommar och jag återkommer nu först i Augusti.
// Lena
söndag 29 maj 2016
Maj 2016
Hej vänner.
Då är vi i sluttampen av denna Maj månad, min favoritmånad när jag bodde i Sverige.
Vi fortsätter här med regn och fukt, så trist men vad gör man? Jag är annars ganska bortskämd med fint väder här borta med några v regn, men nu pratar vi snart 5-6 månader, blääää....
Men allt rullar ju på ändå och jag ska verkligen inte klaga ( bara liiiiiite på väder).
Jag och mannen åkte iväg en helg på båtmässa, fina ( läs dyra) bilar stod utanför marinan och stora ( läs jättedyra) båtar låg och guppade i vattnet.
Denna gråa skönhet var jag spekulant på men tyvärr räckte inte sparpengarna denna gång, vi fick inte ens gå ombord då det bara var för VIP, hit hörde tydligen inte vi.
I detta område, Gold coast, ligger också Hongkongs dyraste skola, Harrow International school. Sägs att det kostar ca 1 miljon per år, detta är dock bara vad jag har hört, inte kollat närmare på det. Men skolan är mäktig, typ vita huset? Jag lånade denna bild på nätet då det var svårt att få till något ok kort.
Vi har firat mannen som fyllt år, inte jämt i år då det small till riktigt förra året men god mat och lite presenter och ballonger blev det allt.
Jag har köpt tomatplantor som jag har odlat på vår balkong, sakta men säkert blev det små röda tomater, tyvärr inte bästa smaken tycker jag. Nu har jag iallafall provat det också.
Kusin Håkan har varit här på besök så det blev några dagar ( ganska många) med att turista. Han har varit här tidigare så nu kan man ta runt honom på lite annat som inte är så turistigt.
Vi tog en shopping kombo strand. Shek O är en strand som känslan är " utomlands", en mycket trevlig dag, här stannade vi till kvällen och tog sedan taxi hem till ön. Håkan var ute och festade loss dagen innan så jag kan nog påstå att han var lite trött under dagen, ha ha....
Vandra ville gärna Håkan så vi sa vi tar en långtripp, då faktiskt solen sken en dag. Vilken vandring, bästa, fantastiska på riktigt länge! Håkan var dock mycket trött innan vi kom upp på toppen så vi tvekade om vi kunde fortsätta men han kom igen och vi vandrade hela den planerade trippen.
Jag ska inte bara skylla på Håkan för jag var också mör när vi väl kom fram. Då belönas man ALLTID med en öl....
Vi for upp på Peaken en dag och åt gott på bubba gump, restaurangen är ju känd från filmen med Tom Hanks och filmen Forrest gump.
Vi tog ett besök på 10 000 Buddhas, det sägs att längs denna tripp så finns det just 10 000 olika buddha statyer. Ett annorlunda men trevligt ställe. Bara inne i kapellen är det nog några 1000tals figurer.
Håkan har varit en duktig tennisspelare i unga år och ville utmana sonen på en match, varmt och svettigt men trevligt hade de, jag satt och hejade på tillsammans med alla strandflugor som tydligen gillar mig....
Mer shopping blev det och även några fler promenader, men då lite "light". Vi gick runt här vi bor och gick bl.a. förbi där vi bodde första gången här, också ett trevligt område på ön.
Samma morgon som Håkan åkte hem sken solen och det blev en sväng till poolen. Några dagar senare var det dock tyfonvarning och som sonen säger - vi bor nog i världens största bastu, kan inte mer än hålla med.
Tejpa fönster görs ofta här för just tyfonerna men jag har aldrig varit med om att något fönster har blåst sönder. Denna gång blev det bara varning, så ingen tyfon. Bra att vara förberedd!
Nu längtar vi alla till semestern och barnen är trötta i skolan. Dotter kör alla sina sluttentor och pluggar och pluggar.
Grattis alla mammor idag på självaste mors dag. Vi firade för några veckor sedan då det var Kines mors dag, man är väl kines numera, ha ha....
På återseende // Lena
Då är vi i sluttampen av denna Maj månad, min favoritmånad när jag bodde i Sverige.
Vi fortsätter här med regn och fukt, så trist men vad gör man? Jag är annars ganska bortskämd med fint väder här borta med några v regn, men nu pratar vi snart 5-6 månader, blääää....
Men allt rullar ju på ändå och jag ska verkligen inte klaga ( bara liiiiiite på väder).
Jag och mannen åkte iväg en helg på båtmässa, fina ( läs dyra) bilar stod utanför marinan och stora ( läs jättedyra) båtar låg och guppade i vattnet.
Denna gråa skönhet var jag spekulant på men tyvärr räckte inte sparpengarna denna gång, vi fick inte ens gå ombord då det bara var för VIP, hit hörde tydligen inte vi.
I detta område, Gold coast, ligger också Hongkongs dyraste skola, Harrow International school. Sägs att det kostar ca 1 miljon per år, detta är dock bara vad jag har hört, inte kollat närmare på det. Men skolan är mäktig, typ vita huset? Jag lånade denna bild på nätet då det var svårt att få till något ok kort.
Vi har firat mannen som fyllt år, inte jämt i år då det small till riktigt förra året men god mat och lite presenter och ballonger blev det allt.
Jag har köpt tomatplantor som jag har odlat på vår balkong, sakta men säkert blev det små röda tomater, tyvärr inte bästa smaken tycker jag. Nu har jag iallafall provat det också.
Kusin Håkan har varit här på besök så det blev några dagar ( ganska många) med att turista. Han har varit här tidigare så nu kan man ta runt honom på lite annat som inte är så turistigt.
Vi tog en shopping kombo strand. Shek O är en strand som känslan är " utomlands", en mycket trevlig dag, här stannade vi till kvällen och tog sedan taxi hem till ön. Håkan var ute och festade loss dagen innan så jag kan nog påstå att han var lite trött under dagen, ha ha....
Vandra ville gärna Håkan så vi sa vi tar en långtripp, då faktiskt solen sken en dag. Vilken vandring, bästa, fantastiska på riktigt länge! Håkan var dock mycket trött innan vi kom upp på toppen så vi tvekade om vi kunde fortsätta men han kom igen och vi vandrade hela den planerade trippen.
Jag ska inte bara skylla på Håkan för jag var också mör när vi väl kom fram. Då belönas man ALLTID med en öl....
Vi for upp på Peaken en dag och åt gott på bubba gump, restaurangen är ju känd från filmen med Tom Hanks och filmen Forrest gump.
Vi tog ett besök på 10 000 Buddhas, det sägs att längs denna tripp så finns det just 10 000 olika buddha statyer. Ett annorlunda men trevligt ställe. Bara inne i kapellen är det nog några 1000tals figurer.
Håkan har varit en duktig tennisspelare i unga år och ville utmana sonen på en match, varmt och svettigt men trevligt hade de, jag satt och hejade på tillsammans med alla strandflugor som tydligen gillar mig....
Mer shopping blev det och även några fler promenader, men då lite "light". Vi gick runt här vi bor och gick bl.a. förbi där vi bodde första gången här, också ett trevligt område på ön.
Samma morgon som Håkan åkte hem sken solen och det blev en sväng till poolen. Några dagar senare var det dock tyfonvarning och som sonen säger - vi bor nog i världens största bastu, kan inte mer än hålla med.
Tejpa fönster görs ofta här för just tyfonerna men jag har aldrig varit med om att något fönster har blåst sönder. Denna gång blev det bara varning, så ingen tyfon. Bra att vara förberedd!
Nu längtar vi alla till semestern och barnen är trötta i skolan. Dotter kör alla sina sluttentor och pluggar och pluggar.
Grattis alla mammor idag på självaste mors dag. Vi firade för några veckor sedan då det var Kines mors dag, man är väl kines numera, ha ha....
På återseende // Lena
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)











































































