onsdag 28 april 2010

Hej alla!

Hoppas ni mår bra trots alla vulkaner som orsakar lite störningar här och där! Påsken är över och sillen är uppäten. Ja, faktiskt kan vi få tag i Svensk sill även här, tack Ikea!

Nu är jag inte någon sill älskare så för egen del fick det bli lite sushi. Nu är det även hög säsong för dessa underbara frukter, mango. De är så fantastiskt söta och goda, vi äter de som godis!

Vi har varit iväg på lite roliga utflykter de sista veckorna och jag börjar med ett besök på Noaks ark, här var vi dock bara i parken, ma wan park. Alla Svenskar i Hongkong som har barn i Svenska skolan var bjudna på denna aktivitets dag och det är kul att träffa de andra Svenskarna som bor på olika ställen i Hongkong. Det finns tre Svenska skolor. Ön som denna aktivitet var på heter Park Island och är lite likt vår ö som vi bor på. Man får ta två olika båtar för att komma till ön. Väl där var det en klätterbana som gällde. Olika lag och olika hinder. Tyvärr hade det regnat lite under natten så vissa saker var lite hala. Alla klättrade på och hade en trevlig dag.

Många har hojtat efter bilder från min kinesiska målnings kurs. Jag kan ju säga så att det är otroligt kul men ack så svårt! Man målar på tunnt, tunnt rispapper, liknande smörpapper men det suger åt sig vatten och färg mycket mer. Färgen man målar med är oljefärg men mest används svart bläck. Vår lärare är en känd konstnär här i Hongkong och har själv målat i 20 år. Det tar två år innan man kan grunderna! Jag har målat några månader och har en bit kvar..... Själva målningen är en "koncentrations" konst, och det innebär att när man har dragit ett "sträck" går det aldrig måla över eller göra om, utan man får ta nytt papper och börja om. Har man väl fått till en snygg ( tycker man själv) tex. fågel och så sista bambu kvisten får för mycket färg, vatten eller något annat, japp, nytt papper. Det är något frustrerande! Jag köper papper i 100 st ark, det går ju åt en del. Här ser ni min första målning.

Visst ser det super enkelt ut, men jag lovar att det är det inte. Bilden nedan är målningar som vår lärare har gjort som vi får läxa på varje vecka. Hon bedömer sedan nästa gång hur det ser ut och hon slösar inte med komplimangerna, ha ha...

Har varit på en heldags utflykt i Kina, Shenzen som är en stad i provinsen Guangdong i sydöstra Kina. Hit åker man med tåg, båt, taxi, bil eller buss. Visa söker man vid gränsen. Denna gång var vi några som tog en taxi och sista biten måste man ta tåget. Stadens invånare ökar otroligt snabbt, 1990 var det 1.7 miljoner invånare, senaste folkräkningen år 2000, 2,8 miljoner och ännu mer nu 2010 har jag inga siffror på men skulle tro ett antal miljoner mer. Här är det mycket industrier. Vi åkte för att shoppa lite. Det är otroligt populärt att sy upp kläder här. För egen del blev det ett par fin byxor hos skräddaren för under 200 kr, ett fynd. Nu har jag inte fått de än, så kanske inte ett fynd.....

Först väljer man ut en skräddare, ofta efter rekommendationer Man mäts och beställer modell och sedan följer någon med en ut i tyg djungeln, man kan välja mellan 1000 tals olika tyger.
Annars är det mycket kopie saker som finns, väskor, skor och mycket barnkläder. Vi åt på Shangri La, och här beställdes jasmin the, då får man blomman som drar i koppen, sedan kommer denna the man och häller på vatten från denna kanna som har en otroligt lång pip och han svänger till det och håller kannan bakom ryggen och häller, riktigt häftigt!

En provtur i båten har vi också hunnit med. Den flyter och motorn går så vi får se när vi kommer ut på lite längre tur, när flyg/båt kaptenen är ledig! Vill också passa på att tipsa om dessa helt klart bästa svenska filmer som har gjorts. Finns i böcker också, Stieg Larssons, män som hatar kvinnor, flickan som lekte med elden och sista luftslottet som sprängdes. Så super bra! Läser just nu även Camilla Läckberg, fyrvaktaren, också såååå bra. Nu säger jag god natt och ska läsa slutet............

/ Lena

fredag 2 april 2010

Glad Påsk

Hej vänner, Hoppas ni alla mår bra. Snön har ju börjat tina och kanske har vårkänslorna börjat ge sig till känna?
Här har vi nu påsklov i dryga en vecka till. Jag börjar några veckor tillbaka. Dottern har nu spelat sin musikal och det var fantastisk bra och alla var så duktiga Alla 5:or (10 åringar) i skolan spelade tillsammans Cinderella and Rockerfella. De har övat på denna i flera månader och resultatet blev åter, fantastiskt.

Även Elvis var där, en kinesisk Elvis och jag lovar han lät inte riktigt som Elvis, mer kinesisk!
Kineserna älskar allt som låter, inklusive Kines Elvis!

Dagen innan påsklovet var det dax för skolmästerskap i idrott. Dottern har sprungit till finalen som gick denna dag, två blev hon och fick stå på prispallen inför hela skolan och fick en medalj från rektorn. Sonen vann grenen kast med ärtpåse, alla jublade över kastet och han förklarade för sin lärare som var så stolt att han brukar kasta mycket snöbollar i Sverige!

Alla föräldrar är inbjudna denna heldag i skolan för att heja fram alla duktiga elever. Nu har barnen avklarat termin 2 och en återstår innan sommarlovet. När denna dagen var över åkte vi till Thailand på semester, och vilken semester det blev???? Jag brukar ju säga att det mesta är ganska fantastiskt men jag var inte någon rolig kärring på denna resa vill jag lova! Vi skulle byta destination denna gången tänkte vi och ville upptäcka en ny ö, så det fick bli Kho Samui. Direktflyg från Hk till denna lilla ö, en resa på knappa 3 timmar är lagom tycker vi.

Väl framme ser vi denna gulliga lilla flygplats som endast har ett rullband för väskor, under ett palmtak. Vi blir hämtade i dessa flygplats "bussar". Allt frid och fröjd, än så länge!

Kho Samui är en liten ö öster om Phuket, på andra sidan. Ca. 11 mil är det runt hela ön så den är inte stor. Vi har bokat ett mysigt resort. Första natten hör vi bilar hela natten och får då andra dagen byta rum, till bröllops sviten, så det kändes ju fint. Samma dag mår jag illa och kräks, samtidigt har sonen spytt ner frukost golvet! Sedan mår vi bra och solar och badar hela dagen. På kvällen känner vi oss som ture turist för vi är helt uppbrända! Har smörjt oss och brukar numera aldrig bränna oss då vi använder sol tröjor, vad hände?

Dag tre är det dotterns tur att kräka ner hela frukost golvet, och hela vägen till toa. Personalen måste trott, ja jag vet inte vad de trodde! Sedan kom regnet. Jag skrev ju förra gången hur de flesta jagar sol under semestern, även jag, men nu ville inte vädergudarna var med oss, regn hela vecken tills vi skulle åka hem igen! Dag fyra, sonen simmar i polen, rakt in i en kant och pang, in till akuten med en helt nerblodat son, syr 4 stygn och inget mer bad för honom under denna resa. Så vad gör man på en liten ö med två barn som har mycket energi? Jo, det fick bli alla utflykter. Djur shower.

Vi tittade på "speciella" stenar????? Låt fantasin flöda.........


Vi åkte fyrhjuling. Vi tittade även på en mumifierad munk. Dog i denna ställning 1977. Vi blev också välsignade av en munk och skulle få lycka, detta var dagen innan sonen fick uppsöka sjukhuset, så nja, lyckan uteblev, kan man kanske säga!

Men vi åt gott som vanligt i Thailand. Men vi har faktiskt en Thai restaurang här i DB som vi måste nog säga slår maten Thailand??? Vi åt även många av dessa fantastiska goda bananpankakor som man köper i stånd där hela bakeriet sitter fast i moppen, och de åker runt lite här och där.

Sista dagen köpte vi denna rislykta och skickade upp i skyn, det är verkligen magiskt att se! Detta ska också bringa lycka. Tydligen är det ingen Thai grej som jag trott utan endast för fester, eller för andra festligheter, typ turister..... Här tänder försäljaren på lyktan och man får sedan stå och hålla den tills den fylls med varm luft och seglar iväg i skyn. Med detta säger jag tack för denna gång, sköt om er så hörs vi snart.


/ Lena

måndag 15 mars 2010

Väder, vind och lite mat

Kallt, varmt, kallt och nu åter varmt här i Hongkong.
Är det Svenskt att alltid prata om väder? Jag funderade lite över detta och kom fram till att stora delar i livet påverkas av just väder. Har man inget att prata om så kan man alltid prata om väder. Mor min frågar alltid när vi pratar, hur är vädret, före hur mår ni! Jag kommer på mig själv att prata väder, lite här och där.....Vad är det alla jagar under semestern, jo vädret. Vinter som sommar. Vissa människor flyttar till värmen då kroppen inte fungerar i kylan och vissa människors liv ödeläggs när något stort oväder drar över. Så, jag har kommit fram till att det inte är så Svenskt att just prata väder, väder påverkar oss alla och de flesta mår bra av att just se den blåa himlen och den lysande solen, känna värmen och tina upp lite, det antar jag att ni behöver nu efter denna varga vinter! En klar dag ser man denna vackra utsikt från the peak.
Bilden nedanför är från en vandring i bergen och ni ser hela Discovery Bay, där vi bor på landet!

Här på toppen var det köldrekord för några dagar sedan, endast 1 grader. På backen där vi oftast befinner oss var det dock 8 grader och idag några dagar senare 28 grader, så på och av med vinterkläderna!

Jag har sprungit mycket i stan det sista i olika ärenden och här ser ni lite gott från ett gatustånd, brända kastanjer, hur och när man äter dessa vet jag faktiskt inte men det luktar inte gott när man passerar, är man sugen på lite annat smått och gott kan man ju alltid köpa ett ägg, tror de är gjorda i denna gryta också, gott i gott gott?????

Blir man sugen på en burgare finns detta också, frågan är hur sugen man blir?


Nu är det bara två veckor kvar till påsklov här och vi ska till solen, väder igen! En vecka i Thailand ska bli så skönt och valbehövande, framförallt för barnen som jobbar hårt i skolan. Dottern ska i veckan ha en stor teater föreställning för föräldrar, nära och kära. De har övat mycket och replikerna sitter som de ska! Nu fick vi reda på att även sonen ska ha teater uppvisning, men dock inte så stort som dottern! Phu, tur är det för vi föräldrar är mycket
involverade i alla dessa projekt, handla speciella kläder, skor och smink, mm mm.
Sonen har även hunnit med ett studiebesök med klassen och pappa som guide på flygplatsen, en uppskattad dag och en mycket stolt son.


Jag önskar alla en glad påsk och återkommer snart,

/ Lena

onsdag 24 februari 2010

Tigerns år

Nu är nyårs veckan över och det mesta är tillbaka som vanligt. Tigerns år.
Barnen har varit lediga i en vecka och vi har stannat kvar i Hongkong och gjort lite utflykter.

En utflykt började vi med Ikea, lunch, självklart köttbullar och brunsås, gott, för att sedan
gå vidare till Ten Thousand Buddhas, det är många trappsteg upp till templen. På vägen sitter det Buddhas överallt, i templen är det Buddhas i massor och många bränner på rökelser och ber. En och annan munk möter man som vill ha ett bidrag, munkar arbetar inte och får bara försörja sig genom gåvor. Tydligen så är det en del som klär ut sig till munkar för att sedan tigga, vem vet om han är äkta eller inte? Inte vi, men vi gav en liten slant ändå.

På vägen mötte vi också vildapor, vilket vi inte ens visste fanns i Hongkong. Dessa hoppade runt lite här och där. En lite större modell med rödsprängda ögon började fräsa och gillade oss inte alls. Mannen greppade en spade och var redo att slå om han gick mot anfall men vi klarade oss undan med "bara" några rädda gråtande barn......
Vid ett parti satt det massa Buddhas i en sluttning som fick mig att tänka på näcken?????

Vissa figurer var lite av det läskiga slaget...

Igår var vi på Svenska skolan där vi blev bjudna på semlor. Vi fick bygga ihop vår egen semla och smaska i oss dessa goda bakverk.

Denna veckan har barnen "Green Week" i skolan och allt går ut på att lära sig återvinning och bli så miljövänlig som möjligt. Vi i Sverige är ju ett av värdens ledande land när det gäller återvinning och sopsortering. De har mycket att lära om återvinning i Hongkong/Kina. De återvinner inte ens batterier, eller har de i speciell sortering. Vi har laddningsbara batterier i hemmet och försöker bidra till så bra miljö som möjligt. I morgon har barnen "byta sak" dag och det ingår i återvinning/återanvändning. Då får man lägga en leksak/bok eller vad man vill ge bort i ett visst klassrum och sedan får man själv välja någon annan sak.

Sist men inte minst vill jag dela med mig av vår natur här. Jag får massor med snöbilder mailat, tack och det ser kallt och mycket ut! Här har det faktiskt också varit kallt under nyårs veckan men det gillar Kineserna då detta betyder lyckligt år. Så om ni tänker lycka när ni ser all denna snö och känner kylan så har ni nog många lyckliga stunder att se fram emot!
Nu har dock våren kommit med idag sina 24 grader och det känns skönt att veta att man går mot varmare tider, önska jag kunde dela med mig av värmen till er alla, men ni får njuta lite av dessa fina blommor jag fotade på väg hem från skolan idag. Trädet är nyårs träd med kuvert med pengar i som jag skrev om förra gången.


Jag måste skicka med denna sista bild också på telemannen, tydligen var det något fel? Men vad? Telia hjälp......


Skotta lugnt och sköt om er, Lena

onsdag 10 februari 2010

Chinese New Year


Kung Hei Fat Choi - Happy Chinese New Year
Från Oxens år in i Tigerns år. Nu på Söndag den 14 - alla hjärtans dag, men även den största dagen på året i Kina. Nyår. Nyåret infaller alltid andra nymånen efter vintersolståndet, mellan den 21 januari till 19 februari, i år den 14 februari. Nu städas stan inför alla festligheter och fira gör man stort. Enda veckan många Kineser har semester och alla vill åka till sina familjen så det är helgalet att ge sig ut på resa under denna veckan, mycket folk och tokdyrt. Det sägs att 90% av kineserna sitter med sina familjer och tittar på nyårsgalan på tv, med kända artister, uppträdande mm mm. På landet vid midnatt smälls det massor med raketer då det oftast är förbjudet i städerna. Många smäller dock smällare inne i sina lägenheter där det dock är lagligt?
Det är också vanligt att man försöker släcka smatterbanden med bara händerna?
Första dagen på det nya året går folket omkring till vänner och släkt med frukt, vin och godis för att "hälsa in" det nya året. Barnen, chefen eller de anställda får små röda kuvert med en liten peng i. På självaste nyårs kvällen åker mannen iväg på jobb till Indien och vad förväntar sig då alla flygvärdinnor? Jo självklar ett litet kuvert från kapten! Det blir ca. 17 kuvert. Straffet för att jobba på nyår! Det röda kuvertet kallas hongbao.



Jag har köpt en lyckokatt till hemmet. Detta är jättevanligt i asien att ha denna lilla eller
stora, välj själv, katt sittande innanför dörren och vinka gör den. Brukar vara helt i guld men tyckte denna passade hos oss. Jag var dock ensam i familjen att gilla min lyckokatt så den får stå i köksfönstret. Vem vill inte ha lycka i livet?



Självklart måste man följa seden där man är och därför har jag även inhandlat ett fantastiskt litet mandarinträd som står på balkongen. Dessa träd ser man överallt. Formen och färgen symboliserar solen och yang. Principen som står för positiv och generativ kraft i naturen, som i slutändan symboliserar lycka - gut, på kantonesiska. I sängen hos barnen på nyår, brukar de placera dessa små röda kuvert tillsamman med ett par apelsin/mandariner för att då ge, dai gut lai se - Lycka och goda affärer. Detta ska mina barn få och jag önskar dem alla lycka i värden!



Vi har också under månaden hunnit med lite födelsedagar. Sonen fyllde 8 år, det firade vi med bowlingkalas och marängsviss. Senare på kvällen var vi vuxna på en 50 års fest, värsta sjöslaget! Raj, raj........Förfesten hölls hos våra vänner Wilson. Festen gick vidare under kvällen till en hyrd restaurang som vi åt och drack gott på, tack Jocke! På kortet är det födelsedagsbarnet tillsammans med oss tjejer.



Även jag har firat födelsedag. Jag önskade mig inget annat än att äta lite gott med mannen och det kan man lugnt säga att man fick göra. Fick veta på morgonen att jag inte fick ha på mig jeans och att vi skulle in till stan med 11 båten. Väl inne åkte vi till The Peninsula, ett av värdens lyxigaste hotell. Väl här åkte vi upp på taket och där stod den och väntade, helikoptern!
Jag hade just fått en rundvandring över Hongkong i helikopter, ollalla.......men tyvärr så var det så dimmigt denna dag så vi valde att boka om efter pilotens rek. till en annan dag. Men vädret fortsätter att vara dimmigt så vi har inte kommit upp än, men den som väntar på något gott.....
Vi åt gott på ett franskt ställe, lyx! Sedan åkte vi in till Soho och tog en drink tillsammans med en kompis, japp det var denna dag, men fantastiskt trevlig. Ribban ligger ju högt så man kan ju undra vad som händer när man fyller 40 om typ 4 år.........



Har även fått vårt fantastiska Kina skåp som vi har beställt. Sonen fick en liten byrå. Vi tog bort vår "disco" duschkabin med radio, lampa mm mm i, och in med ett förvaringsskåp. Det är alltid brist på förvaring här när man bor lite mindre. Visst är de fina?



Många tycker till om att jag skriver för sällan, jättekul, tack alla. Men målet med bloggen var att få till ett inlägg i månaden, vilket jag har lyckats med. Faktum är att jag lever ett vardagsliv här också med lämna barnen i skolan, hämta barnen, läxor, mat, handla mat, tränar. Barnens läxor kan ta upp till tre timmar då de har flera stycken och sedan är det god natt. Jag känner att det är så ointressant att veta vad vi äter till middag mm mm, men visst kan jag försöka få till något extra inlägg. Jag har denna veckan också gjort färdigt mina nya silverarmband, vad tycks? Helt i 925 silver och stansat på med valfri text. Till henne eller honom. Är det någon som vill beställa, hojta, 450 kr.


Nu önskar jag Er alla ett riktig gott nytt år och en trevlig alla hjärtans dag!
Ett stort Grattis till Sabina och Stefan som blev Larséns denna dag och inte minst grattis till
kusin Håkan, han fick ett nytt hjärta denna dag för många år sedan och med detta tickande i kroppen fick Håkan en ny födelsedag, Grattis, We love you!

/ Lena