måndag 15 mars 2010

Väder, vind och lite mat

Kallt, varmt, kallt och nu åter varmt här i Hongkong.
Är det Svenskt att alltid prata om väder? Jag funderade lite över detta och kom fram till att stora delar i livet påverkas av just väder. Har man inget att prata om så kan man alltid prata om väder. Mor min frågar alltid när vi pratar, hur är vädret, före hur mår ni! Jag kommer på mig själv att prata väder, lite här och där.....Vad är det alla jagar under semestern, jo vädret. Vinter som sommar. Vissa människor flyttar till värmen då kroppen inte fungerar i kylan och vissa människors liv ödeläggs när något stort oväder drar över. Så, jag har kommit fram till att det inte är så Svenskt att just prata väder, väder påverkar oss alla och de flesta mår bra av att just se den blåa himlen och den lysande solen, känna värmen och tina upp lite, det antar jag att ni behöver nu efter denna varga vinter! En klar dag ser man denna vackra utsikt från the peak.
Bilden nedanför är från en vandring i bergen och ni ser hela Discovery Bay, där vi bor på landet!

Här på toppen var det köldrekord för några dagar sedan, endast 1 grader. På backen där vi oftast befinner oss var det dock 8 grader och idag några dagar senare 28 grader, så på och av med vinterkläderna!

Jag har sprungit mycket i stan det sista i olika ärenden och här ser ni lite gott från ett gatustånd, brända kastanjer, hur och när man äter dessa vet jag faktiskt inte men det luktar inte gott när man passerar, är man sugen på lite annat smått och gott kan man ju alltid köpa ett ägg, tror de är gjorda i denna gryta också, gott i gott gott?????

Blir man sugen på en burgare finns detta också, frågan är hur sugen man blir?


Nu är det bara två veckor kvar till påsklov här och vi ska till solen, väder igen! En vecka i Thailand ska bli så skönt och valbehövande, framförallt för barnen som jobbar hårt i skolan. Dottern ska i veckan ha en stor teater föreställning för föräldrar, nära och kära. De har övat mycket och replikerna sitter som de ska! Nu fick vi reda på att även sonen ska ha teater uppvisning, men dock inte så stort som dottern! Phu, tur är det för vi föräldrar är mycket
involverade i alla dessa projekt, handla speciella kläder, skor och smink, mm mm.
Sonen har även hunnit med ett studiebesök med klassen och pappa som guide på flygplatsen, en uppskattad dag och en mycket stolt son.


Jag önskar alla en glad påsk och återkommer snart,

/ Lena

onsdag 24 februari 2010

Tigerns år

Nu är nyårs veckan över och det mesta är tillbaka som vanligt. Tigerns år.
Barnen har varit lediga i en vecka och vi har stannat kvar i Hongkong och gjort lite utflykter.

En utflykt började vi med Ikea, lunch, självklart köttbullar och brunsås, gott, för att sedan
gå vidare till Ten Thousand Buddhas, det är många trappsteg upp till templen. På vägen sitter det Buddhas överallt, i templen är det Buddhas i massor och många bränner på rökelser och ber. En och annan munk möter man som vill ha ett bidrag, munkar arbetar inte och får bara försörja sig genom gåvor. Tydligen så är det en del som klär ut sig till munkar för att sedan tigga, vem vet om han är äkta eller inte? Inte vi, men vi gav en liten slant ändå.

På vägen mötte vi också vildapor, vilket vi inte ens visste fanns i Hongkong. Dessa hoppade runt lite här och där. En lite större modell med rödsprängda ögon började fräsa och gillade oss inte alls. Mannen greppade en spade och var redo att slå om han gick mot anfall men vi klarade oss undan med "bara" några rädda gråtande barn......
Vid ett parti satt det massa Buddhas i en sluttning som fick mig att tänka på näcken?????

Vissa figurer var lite av det läskiga slaget...

Igår var vi på Svenska skolan där vi blev bjudna på semlor. Vi fick bygga ihop vår egen semla och smaska i oss dessa goda bakverk.

Denna veckan har barnen "Green Week" i skolan och allt går ut på att lära sig återvinning och bli så miljövänlig som möjligt. Vi i Sverige är ju ett av värdens ledande land när det gäller återvinning och sopsortering. De har mycket att lära om återvinning i Hongkong/Kina. De återvinner inte ens batterier, eller har de i speciell sortering. Vi har laddningsbara batterier i hemmet och försöker bidra till så bra miljö som möjligt. I morgon har barnen "byta sak" dag och det ingår i återvinning/återanvändning. Då får man lägga en leksak/bok eller vad man vill ge bort i ett visst klassrum och sedan får man själv välja någon annan sak.

Sist men inte minst vill jag dela med mig av vår natur här. Jag får massor med snöbilder mailat, tack och det ser kallt och mycket ut! Här har det faktiskt också varit kallt under nyårs veckan men det gillar Kineserna då detta betyder lyckligt år. Så om ni tänker lycka när ni ser all denna snö och känner kylan så har ni nog många lyckliga stunder att se fram emot!
Nu har dock våren kommit med idag sina 24 grader och det känns skönt att veta att man går mot varmare tider, önska jag kunde dela med mig av värmen till er alla, men ni får njuta lite av dessa fina blommor jag fotade på väg hem från skolan idag. Trädet är nyårs träd med kuvert med pengar i som jag skrev om förra gången.


Jag måste skicka med denna sista bild också på telemannen, tydligen var det något fel? Men vad? Telia hjälp......


Skotta lugnt och sköt om er, Lena

onsdag 10 februari 2010

Chinese New Year


Kung Hei Fat Choi - Happy Chinese New Year
Från Oxens år in i Tigerns år. Nu på Söndag den 14 - alla hjärtans dag, men även den största dagen på året i Kina. Nyår. Nyåret infaller alltid andra nymånen efter vintersolståndet, mellan den 21 januari till 19 februari, i år den 14 februari. Nu städas stan inför alla festligheter och fira gör man stort. Enda veckan många Kineser har semester och alla vill åka till sina familjen så det är helgalet att ge sig ut på resa under denna veckan, mycket folk och tokdyrt. Det sägs att 90% av kineserna sitter med sina familjer och tittar på nyårsgalan på tv, med kända artister, uppträdande mm mm. På landet vid midnatt smälls det massor med raketer då det oftast är förbjudet i städerna. Många smäller dock smällare inne i sina lägenheter där det dock är lagligt?
Det är också vanligt att man försöker släcka smatterbanden med bara händerna?
Första dagen på det nya året går folket omkring till vänner och släkt med frukt, vin och godis för att "hälsa in" det nya året. Barnen, chefen eller de anställda får små röda kuvert med en liten peng i. På självaste nyårs kvällen åker mannen iväg på jobb till Indien och vad förväntar sig då alla flygvärdinnor? Jo självklar ett litet kuvert från kapten! Det blir ca. 17 kuvert. Straffet för att jobba på nyår! Det röda kuvertet kallas hongbao.



Jag har köpt en lyckokatt till hemmet. Detta är jättevanligt i asien att ha denna lilla eller
stora, välj själv, katt sittande innanför dörren och vinka gör den. Brukar vara helt i guld men tyckte denna passade hos oss. Jag var dock ensam i familjen att gilla min lyckokatt så den får stå i köksfönstret. Vem vill inte ha lycka i livet?



Självklart måste man följa seden där man är och därför har jag även inhandlat ett fantastiskt litet mandarinträd som står på balkongen. Dessa träd ser man överallt. Formen och färgen symboliserar solen och yang. Principen som står för positiv och generativ kraft i naturen, som i slutändan symboliserar lycka - gut, på kantonesiska. I sängen hos barnen på nyår, brukar de placera dessa små röda kuvert tillsamman med ett par apelsin/mandariner för att då ge, dai gut lai se - Lycka och goda affärer. Detta ska mina barn få och jag önskar dem alla lycka i värden!



Vi har också under månaden hunnit med lite födelsedagar. Sonen fyllde 8 år, det firade vi med bowlingkalas och marängsviss. Senare på kvällen var vi vuxna på en 50 års fest, värsta sjöslaget! Raj, raj........Förfesten hölls hos våra vänner Wilson. Festen gick vidare under kvällen till en hyrd restaurang som vi åt och drack gott på, tack Jocke! På kortet är det födelsedagsbarnet tillsammans med oss tjejer.



Även jag har firat födelsedag. Jag önskade mig inget annat än att äta lite gott med mannen och det kan man lugnt säga att man fick göra. Fick veta på morgonen att jag inte fick ha på mig jeans och att vi skulle in till stan med 11 båten. Väl inne åkte vi till The Peninsula, ett av värdens lyxigaste hotell. Väl här åkte vi upp på taket och där stod den och väntade, helikoptern!
Jag hade just fått en rundvandring över Hongkong i helikopter, ollalla.......men tyvärr så var det så dimmigt denna dag så vi valde att boka om efter pilotens rek. till en annan dag. Men vädret fortsätter att vara dimmigt så vi har inte kommit upp än, men den som väntar på något gott.....
Vi åt gott på ett franskt ställe, lyx! Sedan åkte vi in till Soho och tog en drink tillsammans med en kompis, japp det var denna dag, men fantastiskt trevlig. Ribban ligger ju högt så man kan ju undra vad som händer när man fyller 40 om typ 4 år.........



Har även fått vårt fantastiska Kina skåp som vi har beställt. Sonen fick en liten byrå. Vi tog bort vår "disco" duschkabin med radio, lampa mm mm i, och in med ett förvaringsskåp. Det är alltid brist på förvaring här när man bor lite mindre. Visst är de fina?



Många tycker till om att jag skriver för sällan, jättekul, tack alla. Men målet med bloggen var att få till ett inlägg i månaden, vilket jag har lyckats med. Faktum är att jag lever ett vardagsliv här också med lämna barnen i skolan, hämta barnen, läxor, mat, handla mat, tränar. Barnens läxor kan ta upp till tre timmar då de har flera stycken och sedan är det god natt. Jag känner att det är så ointressant att veta vad vi äter till middag mm mm, men visst kan jag försöka få till något extra inlägg. Jag har denna veckan också gjort färdigt mina nya silverarmband, vad tycks? Helt i 925 silver och stansat på med valfri text. Till henne eller honom. Är det någon som vill beställa, hojta, 450 kr.


Nu önskar jag Er alla ett riktig gott nytt år och en trevlig alla hjärtans dag!
Ett stort Grattis till Sabina och Stefan som blev Larséns denna dag och inte minst grattis till
kusin Håkan, han fick ett nytt hjärta denna dag för många år sedan och med detta tickande i kroppen fick Håkan en ny födelsedag, Grattis, We love you!

/ Lena

tisdag 19 januari 2010

Singapore och hälsa

Då har vi varit ute och åkt igen! Denna gång blev det en kortis till Singapore, två dagar och en natt.Utan barn. Vi åkte till detta sydostasiens minsta land för att träffa våra vänner familjen Knez. Väl där intog vi snart poolen och lapade värme under några timmar. Vi åt gott, njöt av värmen och bara var, faktiskt. Tänkte dela med mig av lite fakta om just Singapore.
Enligt livskvalitétsindex som har sammanställts av E.I.U har Singapore den högsta levnadsstandarden i Asien och nr. 11 i hela värden. Vi kan bara hålla med. mycket rent och fint, allt fungerade utan problem dessa dagar vi var här. Men har även hört från vänner här att de inte gillar just Singapore pga. människorna ska vara lite viktiga, vilket inte vi märkte av. Alla var vänliga och kunde mycket bra engelska. Ca. 4.4 miljoner människor bor i Singapore. Hälften av alla åker kollektivtrafik dagligen. Singapore har lyckats mycket bra med sitt miljötänk.

Självklart var ett besök på det kända hotellet Raffles Hotel ett måste. Även upp i Asia bar, här intogs en Singapore sling, en söt, god drink. Allt känns lyx.

Tillbaka till verkligheten. Nyårslöften. Mitt var ju att bli lite mer sund och nu har jag äntligen köpt gym kort! Försöker gå så ofta jag hinner, känner för men det har allt blivit några gånger. Jag tänkte idag när jag stod på löpbandet att det är fantastiskt utsikt när man står på bandet, eller gör någon av de andra maskinerna som står vända åt detta håll. Borås gym ligger i lä....

Japan har i år infört ett förbud för feta. Jag är dock i Hongkong. Japanerna är annars kända för att vara värdens smalaste folk. Men nu har de lagstiftat om ett maximalt midjemått. Kvinnor över 40 år får inte mäta mer än 90 cm om midjan, männen 85 cm. Nu har ni säkert massa åsikter om detta men fakta är. Metabo som är en form av bukfetma i kombination med högt blodtryck kan leda till hjärt & kärlsjukdomar och diabetes typ 2. Lagen ska ska bidra till besparingar inom sjukvård och självklart till en bättre hälsa. Företag hotas med böter om de anställda är för runda. Många kommer tycka till, men varför inte? Kanske inte någon lag men varför är Sverige så högt på listan av hjärt och kärlsjukdomar? Även om det är en lag som görs till fördel av besparingar så är det ju ändå ens egna kropp och vem har ansvar över den? Bara du och ingen annan! Upp till dig om du vill böta eller inte! I Japan lider dock bara 5% av fetma, i USA 35%. En sak till, de vet inte riktigt hur de ska göra med den stora sporten sumobrottning? Böter eller inte.......återstår att se.

Bilden är lånad på sumobrottarna.

Tack för denna gång, nästa gång får ni höra om Kinesiska nyåret som infaller den 14 februari

Kram Lena


lördag 2 januari 2010

Nytt år 2010

Hej alla!

Det blev en vit jul i år till mångas förtjusan.
Inte minst mina små älskar detta. Från dag två i
Sverige kom dessa vita underbara snöstjärnor från ovan.


Julstämningen infinner sig med snön tycker många men jag
måste nog säga att det beror på personen själv, hur mycket
man vill ta in av alla ljus, musik, pynt och mat.
Denna mat är så hysterisk tycker jag, känns som människorna
handlar för sin sista måltid. Själv är jag ingen sill ätare och
köttbullar och prinskorv kan jag vara utan men några skivor
skinkor är ju alltid gott. Annars har det blivit mycket sushi med
goda vänner....
Min goda vän sa till mig när vi tog en lunch att hon bara kan tycka att
en av mina vänner är "go och glá". Jag började fundera och kom fram till
att när man är över 30 så kan man om man vill, välja sina vänner. Några
har jag träffat i vuxen ålder och vissa har hängt kvar sedan unga år.
Till sist alla mina vänner, ni är fantastiska var och en, men på helt olika
sätt. Några ligger extra varmt om hjärtat men alla ger mig nya idéer och
synsätt på olika saker, jag hoppas också att ni får utbyte av mig, annars
är ni vuxna alla och alla har ett val, man ska välja bort det som bara
tar och aldrig ger en något.
Nog om detta!

Julfirande. Ni som känner mig vet att jag tycker att julen hör barnen till.
Själva åkte vi ju till Svedala och firade med släkten, som inte är så stor, och
många besök hos vänner och bekanta.
Julklappar. Min bästa var min biljett till kyrkan! Inte till någon gudstjänst
utan till Uno och Irmas julsånger. Så fantastiskt! Uno har följt med mig och
Mimmi till Stockholm på party, när vi har gråtit och tokskrattat, men bara
i cd spelaren! Men nu satt jag på första bänk i kyrkan och när han sjunger
under ytan, ja helt underbart! Heja Uno....

Åter till själva julafton. Jag undrar om det barnet som har fått mest,
störst och dyrast julklapp har vunnit? Eller den förälder som har gett mest
har vunnit? Detta blev så tydligt i min julvärld i år så vi bestämde att barnen
får lite dyrare sak men endast någon få. Min stora dotter fick vad hon önskade
sig, en mobil, singstar och pengar. Ändå när brorsan får mer pengar pga. att han
inte har ätit godis på 6 månader börjar hon mitt i paketen stor grina.........bäääää
han får mer pengar! Här känner jag att nu får de vara nog med saker, igen....
Vi har pratat igenom detta och de har nu förståelse för att det blir en present
när de fyller år och julklapp. Men alla dessa "små saker" som de ska få för
att de var duktiga när de gjorde si eller så, går bort i år! Många tycket säkert
att det låter hårt men det är ju inte så att mina barn går utan varken pengar
eller leksaker. Idag har många ingen kunskap av pengavärde och det är detta
jag försöker lära dessa små varelse som är det bästa vi har!


Summerar jag dessa senaste veckorna blir det snö, snö och åter snö!
God mat, en permanent som jag tappade håret av i stora fläckar men som
tur är så har man lite hår!, trevliga vänner och släkt, barnens glädje, party
med tjejerna, ett helt perfekt avslut på 2009, in i 2010 med nya äventyr.

Nyårslöfte, ja som många andra så ska jag försöka äta sunt, träna och må så bra
som möjligt. Dock inte några löften men lite sunt levene skadar inte!

Idag var jag med barnen i en leksaksaffär då de ville handla för sina egna pengar
som de har fått i jul. Som jag sa tidigare, leksaker har de, men när jag försökte lägga
mig i fick jag höra men, det är ju våra pengar och vi vill köpa vad vi vill.

Jag avslutar denna gång med Emil i Lönneberga.
Han har just tjänat några öre på att vara grindvakt, väl på marknaden köper han
sockerdricka för sina pengar, Emils arga pappa kommer och drar honom i örat och
säger, är du inte klok Emil, ska du köpa sockerdricka för dina pengar?
Då blir Emil rasande och säger, för hundan, när jag inte har några pengar kan jag
inte dricka sockerdricka och när jag har pengar får jag inte dricka sockerdricka så när
i hundan ska jag dricka sockerdricka?

Så sant.....

/ Lena

torsdag 10 december 2009

Vänner....


Här kommer en julhälsning frånmig och mina små nissar! Jag tar nu semester från bloggen
till nästa år! Då får de som vill fortsätta att följa med på våra äventyr. Jag vill önska
alla en god jul och ett gott nytt år.

Lena



söndag 29 november 2009

1 advent

Det blev 1a advent även här i Hong kong!
Hemmet är dock sparsamt pyntat men julstjärnor hänger i fönstren
och en julkrans på dörren, självklart massor med levande ljus tänder
vi varje kväll. Den riktiga julkänslan är dock svårt att får bland palmer
och 24 grader, men jag klagar inte då jag har förstått att snön inte ligger
vit i våra trakter i Svedala heller.....

Vi har hunnit med den årliga food festivalen i skolan. Här har alla länder sitt eget
stånd och säljer mest mat. Vi sålde köttbullar på spett, kanelbullar, chokladbollar och
lingon/fläder saft. Detta är jättestort och mycket uppskattat. Vi hjälpte även till för
barnens klasser och gjorde ansikts målning och var sockervadds görare. På fyra timmar
vid sockervadds maskinen håvade de in 9 000 kr! Mycket sockervadd var det.....

Min kära barndomsvän Miranda, kallad Mimmi har varit här.


Vi har varit ute på mycket skoj, dag som natt....
Första dagen var vi inne i stan och åkte spårvagnen och tittade på alla maider som är
lediga denna dag, det jobbar 2 miljoner maider i Hk och det är lite speciellt att se just på
Söndagar då de är lediga. En dag åkte vi till fågelmarknaden, inte stor men det finns
massor med fåglar i fina burar.

Här säljs även gräshoppor som jag antar att de matar fåglarna med, eller kanske
de mumsar själva på dessa små kryp? Vem vet....
Vi besökte även fiskgatan. Det är många som har fiskar här och det finns att köpa
alla dess sorter, färger, storlekar mm mm, även gula grodor såg vi denna dag.

Vi har självklart shoppat en del, jag försöker dock att hålla igen men Mimmi fyllde sin
väska med närmare 25 kg! Vi gjorde fotmassage en dag och en annan dag överaskade
jag henne med en liten behandling. Inte vilken behandling som helst! Vi gick till
kiss kiss fich spa. Helt ny öppnat ställe och här sätter man ner sina små fötter till fiskarna
som suger/pickar av den döda huden på foten, som en pedikyr. Fiskarna har inga tänder.Det var riktigt läskigt först, (så här hysteriska var vi när vi skulle få i fötterna)
men man vande sig snabbt och efter några minuter var det ganska trevligt.
30 minuter satt vi och vi var nöjda när vi gick och fiskarna hade fått sin lunch!

Vi har ätit gott och bara mått bara hela veckan, även om det blir långa dagar. Tiden
går dock alltid för fort när man har gäster. Men nu vilar vi upp oss inför vår Sverige
resa om två veckor.

Vi ses!

/ Lena