fredag 21 september 2018

Sommaren 2018 Del 1

Hej vänner

Läääääänge sedan men nu är jag tillbaka. Då det har gått några månader sedan sist så delar jag upp sommaren och början av hösten i två inlägg, här kommer nr 1.

Jag börjar där jag slutade sist, i Juni månad. Dotter hade ju haft student, bal mm. Även sonen hade skolavslutning och han slutade då i år 11 som motsvarar 9an i Sverige.

Här är det stort med dessa avslutningar särskilt då de oftast byter skola efter 11an, då blir det som gymnasiet. Här finns det dock inte så många gymnasieprogram att välja på, tre stycken. Två är liknande, är som en fortsättning på 11an, man läser helt enkelt bara de vanliga basämnena med lite olika tilläggsval som t.ex. idrott, högre nivåer av t.ex. matte, Kemi mm.

Tredje programmet är också liknande men istället för tentor så gör man prov efter alla färdiga ämnen, man läser heller inte lika många ämnen. Så snickare, hantverkare, frisör mm, alla dessa yrken är lärlings yrken, tyvärr tycker jag då alla inte är akademiker. Därför är det inte helt ovanligt att man bor hemma till man är 30 plus, just för att man kanske inte har den inkomsten som behövs för eget boende.

Sonens avslutning hölls i golfklubbens lokaler, fint dukat och mingel för föräldrarna tills de helt enkelt ropade ut - nu får alla föräldrar åka hem. smoking/kostym och finklänning är det som gäller för eleverna ink oss, fick plocka fram den svarta som brukar funka.


Några dagar senare åkte vi in till stan för att gå på ett riktigt lyxigt matställe för att fira alla ink ett födelsedagsbarn. Häftigt bland alla skrapor.

Dotter åkte på skolresa ( utan föräldrar och lärare) till Thailand. Jag har varit superstressad över detta så jag flög min kos till Sverige. Hade lite att fixa med innan resten av familjen kom över i olika omgångar.

Vilket väder..... denna Svenska sommar kommer gå till historien.


Första veckorna var jag och min bror ute på massa fix, och vad passar inte bättre då än att få åka lite "raggarbil". Min brors största intresse.


Många i vår lilla familj är intresserade av motorfordon. Nu är båda kidsen i ålder att övningsköra och vi har gått kurs så vi får köra med dem. Men jag tycker allt att det är lite läskigt att övningsköra med dem. Dotter är helt ointresserad av körkort just nu.


Åkt till sjö och hav har vi gjort en del, badat i havet? oh nej... ha ha... men några dopp i sjö blev det allt i sommar Sverige. Träffade min kära yoga vän i Varberg över en heldag, alltid lika mysigt.


Fint väder, kär vän och god mat, behöver man mer för en lyckad dag?

Dotter kom först och vi gjorde ett besök hos min syster på jobbet, bondgården. Dotter blev lite förälskad i dessa flickor, ha ha....


Har ni några nya kalvar frågade jag? Nej inte idag bara från igår fick jag till svar, tycket dock att det är nyfödda kalvar.

Många vackra promenader har det blivit och även här varnas det för orm.


Till sist kom även sonen.....


Nu börjar semestern på riktigt, mer om detta i nästa inlägg.

Kram










onsdag 13 juni 2018

Maj / Juni 2018

Godmorgon....

Man kan nästan tro att jag är jetlaggad men det är jag inte... ändå så vaknar jag av mig själv kl 06 varje morgon, ålder???
Hinner sitta lääääänge i min ensamhet med min morgon tea, vilket är härligt men ännu härligare när familjen har vaknat till liv. Det blir först lite senare då de har sommarlov nu. Sonen har två utspridda dagar kvar med avslutning och fest.

Maj har här bjudit på mest sol och varmt, jättevarmt. varmaste Maj sedan 1940. Ni vet ju i Svedala hur det känns men här är det ju fukten som gör det nästan olidligt, 37 grader har högsta tempen bjudit på och då med HÖG luftfuktighet så det känns som 60 grader....

Här är det då viktigt att man torkar allt fuktigt som träningskläder, handdukar mm, noga, för annars möglar det direkt. Vi har AC på jämt och luftavfuktare i lägenheten. Inte så miljövänligt tyvärr men annars funkar det inte här. Det som dock är riktigt jobbigt är i tex bussar, Mtr och olika shopping center, där är det ISKALLT! Ingen koll på ordet "lagom" här inte.....

En helg åkte vi in med goda vänner till stan för att ta en Söndags champagne lunch. Här kan man beställa drick så mycket skumpa du kan/vill under två lunch timmar, till ett fast pris. "Någon" i sällskapet drinkade på så eftermiddagen var mest en dimma, ha ha....

Har läst att det har börjat ploppat upp olika dagfester på uteställena i Sverige,  vilket är en fantastisk ide tycker jag som alltid är kvällstrött. Vår dag började med att vi åkte in till stan kl 11 och var hemma redan vid 19.00, perfekt tycker jag.

Goa gubbar som puffar cigarr....


Vi har även varit ute en helgdag till havs med vänner som har båt. Alltid trevligt med sällskap, mat och vänner. Så här ser det ut när kaptenen är gentleman och drar in tanterna till stället där vi ska äta. Finns ingen brygga att lägga till med båten och jag är inte förtjust att hoppa i detta havsvatten.  Här på stranden finns det olika soldyrkare, människa som djur...




Min vän som tidigare bodde i Hk men har flyttat till Bangkok har varit på besök, alltid lika trevligt med besök. Hängde några dagar med henne. Tyvärr blir det ofta regn när hon visar sig och dessa dagar var som vanligt - regn. Detta är ett litet internt skämt men det känns verkligen som hon drar med sig regn...ha ha...


Vi har hunnit med några dagar i vårt älskade Phuket också, så härligt...


Det mest fantastiska som hänt under Maj är ju dotterns graduation - student. Hon har läst IB programmet, International Baccalauerate  Diploma Program. Det har varit mycket studier det sista året och då menar jag verkligen mycket, de flesta dagarna innan slutproven satt hon ca 10 - 12 timmar om dagen och bara pluggade och pluggade. För några veckor sedan var det över, då fick de sitt väl förtjänade Diplom. Betygen kommer dock först i Juli. Ingen kan vara stoltare än hennes föräldrar.

Jag hade gjort Svensk smörgåstårta till dagens ära, men inte lätt då allt smälter innan man fått ihop skapelsen, så här är ett kort från kylskåpet, ha ha... Efter avslutningen bjöd skolan på lite snittar och dryck så man kunde mingla lite med alla runtomkring, föräldrar, elever och lärare.





Några dagar senare var det dax för middagen som är lite liknande den Svenska balen förutom att man går inte med någon kavaljer. Det är klänningar, smink, naglar, hår mm som är fokus denna dag - och ännu en gång - så stolt mor. Det är jag som har fixat håret, får ta åt mig lite av äran.... ha ha...



 Dagen efter var det en modevisning hon skulle gå för, för välgörenhet. Alla kläder är skapade av "skräp" Denna stora vita klänning är av plastpåsar.


 Den senaste veckan har jag haft en riktigt trött tjej hemma som mest legat och tittat på film och "chillat" men det är hon värld! För snart åker de på klassresa till Thailand, min stora fasa ( utan lärare och föräldrar, hua.....)

I morgon kör vi sonens examen / avslutning med fest på kubben till golfbanan. Föräldrar är inbjudna en timme innan allt kör igång då vi har möjlighet att fota och se alla dessa underbara ungdomar. Temat är cocktail så det blir att damma av den svarta....
Kommer bilder senare från detta event.

// Lena









måndag 30 april 2018

April 2018

1 Maj......

Årets bästa Sverige månad tycker jag. Är det någon månad i Sverige jag saknar är det just Maj. Alla knoppar som slår ut, solen, värmen och framförallt ljuset.

Påsk och påsklov har passerat. Här på vår ö blir det som ett stort turist mecka.... Många har vänner och familjer på besök men också Kineser från inlandet kommer. Man försöker undvika just där det är som mest folk. Jaga ägg på stranden är poppis.






Detta är just under påskhelgen, annars är det otroligt lugnt då många även åker iväg just under påsken. Lugna gatan kan man säga. Vi valde att också blir turister under några dagar och for iväg till Tokyo. Här är det inte lugna gatan kan man lugnt säga. Detta är en av världens mest trafikerade korsning, Shibuya crossing/ Station. Här går det över ca 1000 personer varje gång man passerar.


 Helt plötsligt när man står och väntar på att få gå över kommer dessa go-kart, med förare som är utklädda till bl.a. Super Mario.



Japan är ett av världens mest befolkade länder med en befolkning på cirka 127 miljoner människor. Det avlånga öriket, som är nästan lika stort som Sverige, huserar nästan 13 gånger så mycket människor.
Men det slutar inte där:
Visste du att 80% av japans befolkning bor på en yta lika stor som Götaland?

Hur många bor i Tokyo?
Invånare i Tokyo: 13,649,574¹
Invånare i större Tokyo-området: 37,800,000
Tokyo är världens största storstadsområde sett till befolkningsmängden. 
Hela 29% av Japans befolkning är bosatta i detta område.
Går man runt i centrala Tokyo är det inte något man tänker på – visst är det abnorma mängder folk på gatorna, men det är svårt att förstå vidden av denna galet stora metropolis. Fakta från Vilse i Japan.

I Tokyo är det DYRT att bo som turist på hotell. Oftast mycket små utrymmen och hotellrum. Äta på hotellen är dyrt, taxi är dyrt. Tokyo har ett av världens bästa och punktliga tunnelbanesystem. Lite rörigt om man inte är van men helt klart värt att prova om man besöker staden.


Det översta kortet är ett åkkort som man även kan handla för i små butiker, typ dricka och snack. Här i HK har vi ett liknande kort, Octupus. Detta använder jag dagligen för transport mm.

Det mest fantastiska under resan var alla dessa körsbärsblommor som Tokyo är känt för och folk vallfärdas hit under just denna tid, som infaller i början av April varje år. Kan skilja någon v hit eller dit. Vi skulle varit där kanske 4-5 dagar tidigare för att få se det helt perfekt, nu regnade blommorna ner men är ändå så glad att man har fått se detta 🌸🌸🌸🌸🌸





Människorna i Tokyo är otroligt vänliga. De kan tyvärr mycket dålig Engelska. Maten, sushi som vi älskar, underbart. Massor med tempel i staden, galna caféer och matställen. Mycket djur caféer, tycker dock så synd om dessa djur så det hoppade vi över att gå på.




Tokyo är känt för sin animering, manga och alla dessa spelhallar. Vilken ljudnivå. Åldersgräns 18 år för att få spela. Det mest populära spelet var dessa kulspel.


Tempel




Ett av de största templet fanns i området Asakusa - Taito. Här klär de sig även många i traditionella kläder.





Inga problem att få fota dessa vackra dressar och alltid ett glatt leende.

Vi åkte även ut till denna konstgjorda ö, Odaiba. Här ville sonen fota lite och vi gick bara runt på kvällen och tittade runt. Här är ingången till Centret.


Vi besökte Harajuki, denna delen av Tokyo är känd för sina cosplayer. Utklädda till dockor eller andra figurer. Vi såg dock inga, då de oftast är där på helgerna. Galet mycket folk var det i området.


Många gillar ju alla neonskyltar och shopping. Vi shoppade inget och gick snabbt förbi skyltarna då vi redan bor i en storstad och kan se detta dagligen om vi vill.  Allt är mini, söta små cola och även körsbärsprydda flaskor. Cola är ju min favorit dryck för er som inte vet.



Jag gillar även dessa gamla delar av stan som får en att känna att man åker tillbaka i tiden.




Vid Shibuya Station står ju också hunden Hachiko. Berättelsen om den är ju otroligt sorglig. Här kommer fakta från Wikipedia.


När akita-valpen kommer till sitt nya hem, dröjer det inte länge förrän han och hans husse är oskiljaktiga. Varje dag vid samma tid, när hans husse Parker Wilson (Richard Gere) slutar jobbet, står Hachiko och väntar på honom vid järnvägsstationen. Hunden blir en älskad familjemedlem. Men en dag får Hachikō vänta förgäves, hans husse kommer inte. Trots det väntar han troget på honom varje dag under de kommande nio åren. Hachikōs öde berör många människor, som passerar stationen och de hjälper honom med mat och varma ord.
Flera år efter Parkers död återvänder hans fru Cate (Joan Allen) för att besöka Parkers grav. Hon ser då en gammal och sliten Hachiko som troget sitter och väntar vid järnvägsstationen. Cate sitter en stund tillsammans med Hachiko medan hon väntar på nästa tåg. Hachiko återvänder till järnvägsstationen senare på kvällen och sluter ögonen för sista gången. Då kommer Parker ut genom dörrarna som om inget hade hänt. De två vännerna återförenas medan deras själar stiger upp mot himlen, tillsammans för alltid.
I slutet av filmen avslöjas berättelsen om den verkliga Hachiko som föddes i Odate, den 10 oktober 1923. Efter sin husse Hidesaburo Uenos död 1925, väntade Hachiko troget utanför järnvägsstationen i Shibuya. I närmare 10 år väntade Hachiko på sin bästa vän. Det framkommer i filmen att Hachiko dog den 8 mars 1934, men det korrekta årtalet är 1935. En bild på statyn utanför järnvägsstationen, som restes till minne av Hachiko är den sista bilden som visas innan eftertexterna rullar.


Jag avlutar April inlägget om Tokyo med denna fantastiska fotografering vi gick förbi och det var just en traditionell bröllopsfotografering bland träden i blom. Ha det bäst!

// Lena