tisdag 18 augusti 2015

Juli - Augusti 2015

Heeeeeeej vänner!

Jag såg nu när jag loggade in här, att detta blir mitt 100 e inlägg på bloggen! Kunde jag inte i min vildaste fantasi tänka mig detta när jag började blogga. Jag var väl inte jättepigg på att börja blogga men vänner och bekanta sa att jag måste uppdatera på något vis, och fb är inte min grej så det fick bli en blogg, en gång i månaden försöker jag få till en uppdatering, vilket inte alltid är så lätt. Men fantastiskt kul att ha som en "dagbok".
Denna gång slår jag ihop Juli och Augusti månad.

Sommarlovet och semester kom som en gåva då hela våren har varit ganska tuff. Vi for till Sverige, till kylan...ha ha... har nog blivit lite extra känslig när man är van vid värmen, som tur är har vi "vinter kläder" i Sverige. Vi började med att fira dottern, någon dag efter vi hade landat. 15 år, vart tog tiden vägen? Morgon med blomsterplock ( dotter vill inte vara med på bild, som vanligt)

Dottern fick välja vad hon skulle göra på sin dag, och det föll på Ge-kås i Ullared, ha ha....

Det blir mycket röja saker varje år vi kommer till Sverige, då får alla vara delaktiga. Jag tror vi fyllde denna tunna med våra kläder, flera gånger om...

Lite sommarjobb för sonen....


 Någon vecka senare kom mannen och gjorde oss sällskap. Då dottern fyllt år och även mannen fyllde jämt i Maj slog vi ihop kalasen, vi körde på sommarlunch som började kl 13 och sista paret vinglade hem vid 23, låååååååång lunch.

Vår egna kock, Mr Borre, tack för all hjälp!

Borås, Stockholm och numera Göteborgs besök.

Dagen efter festen var det dax att köra mannen och sonen till flyget då de skulle köra mtb i Åre fjäll. Lånar lite bilder från dem. De hade några fantastiska dagar. Kul med pappa och son tripp.




Jag och dotter ( och mormor) myste bara hemma. Var på stan på lunch, solade och shoppade lite.





Jag passade även på att få in några pass med världens bästa Pt, Anna Gren på Onyx. Tack snälla för all hjälp, fika och prat. ( ja ni läste rätt, man måste väl fika efter träning? ha ha)

Provade för första ggr dessa rep, oj vad kul!


Efter 3 veckors lov var det dax för barnens fasa, sommarskola. Hur kan ni vara så elaka föräldrar som skickar oss på sommarskola lät det. 3 veckor blev det ändå, på Gränna internatskola, med 90 elever från 21 olika länder. Vi satte dem här av flera anledningar.

Några var: Lära sig bättre Svenska ( kan idag bättre eng än swe). Träffa ungdomar i liknande situationer, bor utomlands men oftast en eller båda föräldrarna är Swe. Dottern vill gå boarding           ( studera och bo på skola, var är inte bestämt) Så detta var ett perfekt sätt att får känna på alla dessa saker.

Det var inte roligt att köra dit dem kan jag lugnt påstå, stämningen i bilen var allt annat än glatt. Barnen hade oxå hunnit berätta för alla vänner här i Hk och alla vänner och bekanta i Swe hur hemska vi var ang detta. Med vattniga ögon lämnade vi dem, efter ha hjälpt till med att fixa deras rum mm. Året tidigare hade vi varit här på besök en halvdag för att spana in sommarskolan.

Utsikten från dotterns rum.

Tre veckor susade förbi, telefonsamtal varje dag ( om de hann?) Daglig uppdatering från skolan. Så var det dax för den stora skolavslutningen. Vacker Svensk skolavslutning i kyrkan där de fick sina intyg på att de hade klarat kursen.

När detta var klart fick föräldrarna gå ut på kyrkgången och vänta in sina barn, ut kommer en dotter helt söndergråten?? Men vad har hänt?
Jag vill inte åka hem! Jag vill inte lämna alla mina vänner...

Tänker tillbaka på dagistiden då barnen stod tryckta mot fönsterna och vinkade, tårarna forsade. När man sedan kom för att hämta på em, då blev de arga och tårar igen och ville inte åka hem, ha ha...

Summan av dessa tre veckor var - det bästa de någonsin gjort!  Vilken fantastisk upplevelse för dem.


 Under dessa tre veckordå barnen var i skolan,  körde vi runt och hälsade på vänner och bekanta. Mannen tog en tur med nya darlingen, till Dalarna.

 
Stockholm med vänner och drink i solnedgång. AC/DC för några, spa för andra...


Träffade min käraste Hk vän som flyttade för flera år sedan, M är så saknad!


Ett besök hos brorsdotter som har blivit "Stockholmare" med nya kärleken. Åt och drack gott - igen...


Så här mycket skaldjur som jag har ätit denna sommaren har jag nog aldrig tidigare ätit, finns inget som slår detta, mumma...


Varit en v på bästkusten, Tjörn, Orus och i Göteborgs öar.


Finns inget i Swe som slår Bohuslän, Orus heller, tycker jag. Så otroligt vackert, bara njuta.

Detta nappträd var lite kul i Knippla, här hänger barnen sina nappar då de ska sluta använda napp. Finns ju många varianter, ge till tomten, lisebergskaninen mm mm. Men just här var det nappträdet.


Sista veckan blir alltid intensiv med träffar och aktiviteter. En kväll på krogen och lyssna på Ola Salo blev det och ett besök med våra kära vänner som bjöd på fiskrestaurang i Göteborg. Tackar och bugar!


Snipp, snapp, snut - så var sommaren slut. Som alltid jobbiga hej då eller på återseende som jag brukar säga. 



Idag började skolan. Vardagen kallar, både på gott och ont tycker jag. Men i slutändan vinner väl rutinerna. Önskar er alla en härlig vår - på återseende!

Nya äventyr väntar....

// Lena













onsdag 24 juni 2015

Sommar sommar....

Hej vänner

Juni månad har snart passerat. Många har kanske gått på semester och njuter, andra inte.
Kan inte låta bli att tänka på både glädje och sorg. Nästan dagligen när jag läser Svensk tidning så är det någon som blivit skjuten eller i värsta fall mördad. Tänker på Lisa, denna oskyldiga tjej som skulle åka hem från sitt sommarjobb, men aldrig kom hem. Självklart kan man inte ens föreställa sig vilken sorg för familjen, vilken ilska och tomhet.

Idag läser jag även om Malin som blev våldtagen och mördad utanför Borås i ett litet samhälle, 2008. Gärningsmannen fick 3 års ungdomsvård. Malin var 16 år och livet hade bara börjat. Om jag inte minns fel så var detta något svartsjukedrama?? Idag läser jag att gärningsmannen har våldtagit igen, denna gång i Cypern. Hur i hela friden kan Sverige ha detta straffsystem, mord och våldtäkt är mildare på straffskalan än bokföringsbrott?? ( likvärdigt iaf??) Som Malins pappa sa i artikeln - hoppas han aldrig får komma tillbaka till Sverige! Helt rätt! Vad tycker ni?


Jag fortsätter med "hemskheter" men denna gång här i Kina. Det har varit den årliga hundätarfestivalen i Kinesiska staden Yulin. Ca 10 000 hundar äts på denna festival. Då detta är mycket populärt och svårt att få tag i såhär många hundar har de börjat stjäla hundar till just detta.
Detta är ju mycket annorlunda för oss, som har dessa som husdjur. Många tycker det är same same som att äta ko, gris, kyckling. Protestlistor har gått runt och är påskrivna. Personligen skulle jag inte vilja äta hund.

Nu till lite roligare saker. Bröllop. Prinsen har ju gift sig med sin Sofia och man får ju önska dem lycka till! Tycker det är lite kul med kungliga bröllop och se alla klänningar och gäster. Har bara sett bilder. Media har varit ganska stort här också, mest för Sofias bakgrund mm.


Juni här borta är annars en ganska "trist" månad. Barnen är trötta på skolan, tjafsar. Vi alla längtar till Semester och vill bara åka NU. Hela våren har varit lite halvtuff så nu vill vi ladda batterierna i ett vackert, soligt varmt sommar Svergie - eller???

Sonen har varit på tjejfest, på en Junk, en båt man hyr, oftast till fester. Brukar vara riktigt trevligt att åka ut. De var ett stort gäng, ungdomar ( barn får man ju inte säga numera) eller tonåringar kan man ju även säga, som var iväg en heldag. Här kommer några bilder jag har lånat av sonen.



Solen har strålat här i veckor, varit vid poolen och vandrat en del, men när tempen är över 32-33 grader så är det gränsen för mig att orkar gå, så tidig morgon eller någon mulen dag har det fått bli, för just vandring.



Juni månad hör oxå till att säga hej då till vänner som flyttar, oftast tillbaka till sitt hemland. Detta är det tråkigaste med att bo utomlands, de flesta är bara här några år och sedan vidare då de jobbar på kontrakt som max brukar vara 3 år. Jag brukar tänka som det sägs -  sörj inte utan var glad för tiden ni fick tillsammans. Vi ses i Swe, t.ex. brukar man ju säga, men då man själv är där så kort tid och många man vill träffa blir det sällan som man säger...ja ja ....ni vet - vi ses, som man brukar säga så händer det inte något mer. Så jag har även sprungit på hej då luncher.

Kompisen har köpt ny båt, vi fick äran att åka med en sväng. Vi hade tidigare båt tillsammans med ägaren till denna båt men sålde för några år sedan och nu har J själv köpt sig en båt. Vi känner att vi hinner inte och barnen har andra intressen men visst är det jätte kul ibland att bara kunna ut och åka. Vi får muta J lite mer så har tar med oss på kajutan:)



Har haft en kompis på balkongen under några veckor, troligen någon som har flyttat och säkert släppt ut denna lilla varelse ( vet så klart inte men skulle tro det?) En dag var de två stycken men nu har jag inte sett någon på länge. De klarar sig väl inte i det fria så länge??


Jag har börjat gilla konst sista tiden och går då och då på lite utställningar. En trevlig utställning  är på vår ö,  konstnären Ceet Fouad, som gör street art/ graffiti. Han har kycklingar som sitt kännemärke, vilket kom ifrån när han flyttade till Kina så förstod ingen när han skulle beställa kyckling på restaurang så han började måla dessa när han skulle beställa och på den vägen är det.... 




Ibland springer man bara förbi just en pågående utställning som denna t.ex.



Nu önskar jag er alla en underbar sommar och hoppas vi ses i Augusti igen. Jag skickar med några soliga, varma bilder. hej svejs .....




Drakbåtsfestival har vi ju också haft, glömde säga det. Här kommer en kopia från 2010 om just denna dag.  Tuen Ng festival. Även kallad drakbåtsfestivalen. Olika lag tävlar i dessa stora drakbåtar där en sitter och slår på trumma. Här övar de varje helg flera månader innan tävlingen. Men historien bakom denna dag började för över 2000 år sedan,
då det fanns en man som hette Ou Yuan som var poet och minister. OY var mycket populär bland folket. Kungahuset gillade dock inte OY talanger, färdigheter och popularitet utan förvisade honom från kungadömet Chu. I många år vandrade Ou Yuan omkring och skrev dikter om sin kärlek till folket. Till sist orkade han inte längre utan dränkte sig i floden Mi Lo. Fiskarna som bevittnade detta försökte rädda honom men misslyckades, men de tog sina paddlar och slog i vattnet för att hindra fiskarna och de onda andarna att ofreda Ou Yuan. Nu mera hålls tävlingarna för att hedra fiskarna i deras försök att rädda Ou Yuan.