lördag 30 maj 2015

Maj 2015

Hej alla ...

Hoppas ni mår bra fast jag läser om en kall Maj månad i Svedala. Här är det allt annat än kyligt, 33 grader men mycket regn har vi haft i Maj, men fortfarande varmt.

Mannen började månaden med att åka till Thailands djungel och cykla, detta gör han någon gång per år, ibland två. Som mest var de 9 st från Hongkong som åkte i samlad trupp, denna gång var de 3 eller 4 stycken. Så här ser det ut.






 Kines mors dag har passerat, såg dessa tårtor på stan, coola va? På denna nivå bakar inte jag.




Här hemma sprang jag runt när mannen var på semester och fixade och trixade inför mannens födelsedag, den stora födelsedagen...
Det har blivit ett antal besök i bakbutiken i stan och även maskerad gatan har fått sig ett besök.



I butiken för bak finns verkligen allt till som har med kak o bak att göra. Sedan var det planering av den stora överraskningen, våra vänner från Sverige kom över och detta var en överraskning för mannen men även en överraskning för min väninna. Så jag och vännens gubbe textade som galningar.

Är frun hemma?
Är gubben hemma?
Kan du texta?
Kan jag ringa?

Visste man inte bättre skulle man lätt kunna ta våra text för otrohet, men så var inte fallet utan en stor överraskning. Min väninna fick veta att de skulle hit samma dag, och min man fick veta när det stod i trappen och jag ringde och bad han komma ner och hjälpa mig med lite varor. TJOHOOO....
Första dagen, samma dag som festen var så tog vi en vandrings tur till Mui Wo, denna tripp brukar vi ta våra gäster på, då det händer mycket på vägen.


 Hem fort som bara den och börja dekorera cupcake till festen som också var en överraskning till gubben. Efter mycket svett och trix så blev det ett gäng sådana här, 50 st dagen till ära.

 Vi hade bokat ett uteställe på ön, utomhus men under tak av segelduk. Ser ut såhär. Mat och dryck bjöd vi på.  Även Alexander Baard kom och sa hej :)


Sedan var det party med tal och någon som fick i sig lite mycket från baren och fick gå hem tidigt, ha ha....Men ett helt gäng höll igång till baren stängde kl 02.

Ballonger ska väl alla födelsedagsbarn ha?? STORA var dessa.



Översta bilden jag och min Sabina, ett gäng härliga brudar på bild nr 2 och sonen kom ner och hjälpte till lite och tog sig en mumsbit.

Dagen efter var det inte läge att vara bakis så då blev det utflykt till Stanley med många toabesök på vägen, ha ha...

Annars har vi turistat hela veckan. shoppat och ätit i massor. Tyvärr ingen sol men bra shopping och stan väder som de sa, och frågan är hur mycket man hade orkat i gassande sol? Här kommer lite bilder från veckan. Det blåste på båten till stan...

 Ett besök på Peaken är ett måste, tycker vi.

 Shopping och en mycket intresserad expedit som helt enkelt ställer sig och klipper naglarna inför kunderna istället för att hjälpa till. Tyvärr är detta inte ovanligt och inte heller rap och prutt rätt ut, högt! Uch, detta är inte mysigt och mycket konstigt för oss.

 Linbanan upp till Buddhan, denna dag började det blåsa en del på väg upp så det gungade lite och väl uppe vid buddhan var det värsta dimman, knappt så man hittade. Lite "mystiskt" tyckte besöket och var inte allt för ledsna.


 Sabina slog till på en fin regnjacka.

 Högst upp vid buddhan såg man inte ens hela buddhan, och då är den stor, jättestor!


 En dag tog vi Hongkongs äldsta fiskeby, Tai O, här står husen på pålar. Man har även chansen att se rosa delfiner, men jag har aldrig lyckats att se dem, tyvärr.

 Men ett av öns fängelser kan man se.


En vecka går fort och snabbare än man tror är det dax att vinka hej då, alltid lika tråkigt. Livet går tillbaka till verkligheten vilket jag inte heller klagar på.

Barnen ska på klassresa i höst, dessa resmål fick de välja mellan, valet föll på Borneo. En vecka här med skolan är annat än våra klassresor på 80-90 talet. Självklart är detta inte gratis utan vi föräldrar betalar.


Nu pustar vi ut tills skolan slutar och vi åker till Sverige på sommarlov.

hej så länge // Lena











 


måndag 27 april 2015

April 2015

Hej vänner.

Hoppas allt är ok med er?

Här borta ( inte drabbat oss) har det ju varit en jordbävning, i Nepal. Detta fantastiska land som tyvärr präglas av mycket fattigdom - och nu ännu en katastrof. Det är i Nepal vi har hjälpt ett barnhem genom att vi har sålt smycken och allt har gått till just barnhemmet. Det är svårt att nå fram och få information så idag vet jag inte hur illa det är just med barnen och barnhemmet.

Påsken har passerat. Här har vi två veckors påsklov. En vecka stannade vi i Hongkong och en v åkte vi till Phuket. På vår strand i Hongkong hade de pyntat med ett jätteägg och det var "leta ägg" för de små barnen. Ni ser staketet runt om så då kan ni tänka er att det var ett stort ägg.


Här hemma försökte jag få till lite påskpynt med fjädrar och ris, men inget ris hittades så det fick bli fjädrar i bambu. I Sverige pyntade jag alltid ganska mycket, gula dukar, gardiner, ris och massa ägg. Här blir det tyvärr inte så och barnen är heller inte intresserade. Det är jul som gäller.

Dessa fjädrar och små ägg fick jag i ett paket förra året av min vän Sabina, tack tack. Det är alltid så roligt när det då och dimper ner något paket. Tack alla - ni vet vilka ni är :)

Vi skulle åka till Thai på "mån av plats biljetter" var tanken men någon vecka innan avresa var alla direktflyg fullbokade, hoppla...var bara att boka fullpris och via Bangkok...men det var helt ok.
Väl framme var vi helnöjda med hotellet, vi provade Norra Phuket denna gång, har aldrig bott där. Ca. 1 h med bil från vårt hotell till Patong. Jag och barnen åkte själva.
Många frågar mig om just boende mm - visst man blir lite bekväm när man bor så bra som vi i Hongkong och är hemmakära  Jag behöver absolut inte det dyraste hotellet utan mellanklass duger bra. Jag har även rest i mina dagar och bott på mindre bra sämsta klasshotell/ruckel/skjul...
Frågan är ju hur mycket man tycker det i slutändan är värt just att bo. Vad gör då ett bra hotell för mig? Små detaljer och någon som har tänkt till räcker långt, här kommer några exempel.

Vi börjar med en lite större delalj, läget..ha ha.... Detta hotell hade både stor pool och 10 meter till havet, passade de som ville ligga i solstol eller en öde strand. Gick man några 100 meter så var man verkligen helt ensam. Många gillar detta med just en öde strand, vi gillar när man kan välja och öde för oss känns sådär, gillar närhet till toalett och en god drink...
Toalett - enkelt men här hade hotellet tänkt till - toa och dusch separat - we like....
Eller en dusch för fötter och kropp när man går upp från stranden.








Ingen i vår familj kan bara ligga en hel dag på standen ( möjligen dotter då)
Så när hotellet erbjuder gym och andra aktivitet, hänger vi gärna på. Är det sedan gratis som det var här så känns det ännu bättre.  Vi kunde välja strand aktiviteter eller gym/klasser. Vi körde SUP - stå upp paddelbräda, pilates, thaibox och några gånger var vi i gymmet. Pingis, utebio, vattengympa, yoga var också några av aktiviteterna.




Mannen kom ner under tre dagar och gjorde oss sällskap så då åkte vi runt heldagar till olika stränder och roligheter. Jag och dotter tog en ansiktsbehandling. Grabbarna passade på att köra jetski under denna tid. 

God mat strålande väder och alla nöjda och glada.

När vi kom hem igen åkte jag några dagar senare till Kina för att sy upp lite nya kläder. Vi har vår speciella skräddare där men när vi väl var framme, då såg stället ut så här....

Japp, renovering under en månad men vi hade sådan tur att vi hittade skräddaren som hyrt ett litet ställe och kunde beställa ändå, inte som det brukade vara men helt ok. En som åkte med hade med sitt Sverige besök, första gången i Asien och tjejen var mer än vågad måste jag säga som beställde in anktunga att äta - urk....jag smakade inte ens...trodde först det var gräshoppor när det kom in ....
Blir ni sugna på en mumsbit?

Matstället är fullt med kineser och ljudnivån är galet hög, man hör inte varandra ( brukar äta på hotellet men just detta sällskap ville äta kinesiskt)

Kan säga att som viting så "syns man inte"...får vara glad om man får beställa och om de förstår vad man säger överhuvudtaget.
Inne i Hk var jag och dotter förbi en butik som jag tycker är Hongkongs vackraste butik med dessa otroliga ljuskronor, luktar gott men är en mycket mörk butik så faktiskt svårt att se...men cool.
Abercrombie & Fitch är det jag pratar om, helt klart värt ett besök om ni har vägarna förbi.


Det stora varuhuset Ikea har problem i Kina, ha ha....folk går in och sover i t.ex. sängarna. Detta är jättevanligt även här i Hk, men de brukar sitta och sova i en fåtölj eller soffa.


Kan säga att Maj månad kommer bli lika rörig som mannen på bilden har det...

Varför då? Jo, någon i familjen fyller stort - stor fest och massa firande blir det, mer om detta nästa månad.

hej hej....