lördag 19 juni 2010

Glad Sommar

Hej vänner

Vilken bröllopsyra ni har haft i Sverige! Till slut fick Victoria sin prins Daniel. Vackert. Vilket äventyr som väntar dem, framförallt Daniel. Vi här borta på andra sidan vill vi självklart önska brudparet, lycka till!

Jag vill också hylla min fantastiska dotter! Hon har under detta året verkligen visat prov på att hon kan om hon bara vill. Förra terminen tog hon ju silver i löpning. Förra veckan simmade hon in guld i bröstsim. Alla i klass 5 och 6 tävlade mot varandra. En heldag tillbringade jag vid poolen med ett hundra tals andra föräldrar som var där för att heja på dessa ungdomar. Det är kul att se att så många just föräldrar ställer upp för sina barn här borta. Priset delas ut av rektorn.

Dottern fyller ju 10 år nu i Juni och hon hade önskat sig i födelsedagspresent att få bada med delfinerna. Hela familjen åkte till Ocean Park som är en nöjespark. Otroligt mycket folk och väldigt hett var det denna dag. Det som kan vara jobbigt här är att eftersom barnen är blonda och många inlandskineser har kanske aldrig sett detta så vill de fota dem hela tiden! Säger man då nej så ser man snart att de står och ta kort eller filmar några meter längre bort, i smyg. Dottern fick som hon ville, bada med delfinerna, och vilken lycka!

Man kan ju inte säga annat än att dessa delfiner är så fantastiskt söta, eller hur?


Det åktes en del karuseller också, vissa var lite läskigare än andra. Dottern skulle helt plötsligt åka uppskjutet, här backar dock jag. Uch, jag gillar inte höjder längre. Sonen avstod också men man kan ju även "åka" på backen!?

En dag mitt i veckan var vi lediga, "röd" dag. Tuen Ng festival. Även kallad drak båtsfestivalen. Olika lag tävlar i dessa stora drakbåtar där en sitter och slår på trumma. Här övar de varje helg flera månader innan tävlingen. Men historien bakom denna dag började för över 2000 år sedan,
då det fanns en man som hette Ou Yuan som var poet och minister. OY var mycket populär bland folket. Kungahuset gillade dock inte OY talanger, färdigheter och popularitet utan förvisade honom från kungadömet Chu. I många år vandrade Ou Yuan omkring och skrev dikter om sin kärlek till folket. Till sist orkade han inte längre utan dränkte sig i floden Mi Lo. Fiskarna som bevittnade detta försökte rädda honom men misslyckades, men de tog sina paddlar och slog i vattnet för att hindra fiskarna och de onda andarna att ofreda Ou Yuan. Nu mera hålls tävlingarna för att hedra fiskarna i deras försök att rädda Ou Yuan.

Vi har också varit på vårt sista besök för i år skulle jag tro på Disney. Även här var det tok mycket folk denna dag, men vi kollade på bio och även Disney i sand! Snacka om sandkonstverk!

Sist men inte minst vill jag ännu en gång hylla vår fantastiska dotter som har jobbat hårt i skolan detta år. Tänk på att barnen inte kunde någon engelska för ett år sedan, nu pratar de nästan flytande! Det är en fantastisk skola de går i och uppmuntrar gärna eleverna till olika saker. Varje år väljer de ut 45 elever av 900 som får mottaga en school award. Runt 10 olika prestations grenar nomineras de i. I år var de dotterns tur. Att inför hela skolan och föräldrar få höra sitt namn bli uppropat och gå fram till rektorn, mottaga detta pris och ja, sedan bara vara så nöjd med sin prestation. Dottern nominering var, Year 5 Outstanding Achievement. Oh, vad jag är stolt!

Med detta sista inlägg inför semestern vill jag önska er alla en riktigt skön sommar!

/ Lena

måndag 14 juni 2010

Juni 2010

Hej vänner

Nu kör vi/barnen sista veckorna innan det efterlängtade sommarlovet! Det märks att barnen är trötta och vi alla är trötta på att se dessa mörka moln på himlen varje dag. Om det mot förmodan klara upp någon kväll ser vi fyrverkerierna från oss, varje dag, samma tid, skickar de upp raketer från Disney, så här ser det då ut. Visst är det vackert?

Annat som skickas upp i skyn är ballonger i Svenska färger. Vi har firat Sveriges nationaldag här och även skolavslutning i Svenska skolan.

Barnen sjöng svenska sånger och sedan var det tårtkalas, jordgubbstårta, kanelbullar, chokladbollar, köttbullar, snittar och till detta vin, eller läsk till barnen. En mycket trevlig dag då man träffar andra Svenskar som man inte brukar träffa. Barnen får diplom och en svensk bok.

Även jag har varit uppe i skyn igen, nja....inte riktigt men nästan. Vi blev bjudna av en tränings kapten, att få flyga en riktig simulator. Jag fick vara styrman, mannen var kapten (som vanligt)
och träningskaptenen satt bakom och bestämde vart vi skulle åka. Jag fick helt klart godkänt med viss hjälp av kapten..... riktigt häftigt och man känner verkligen ingen skillnad på att det är en burk man sitter i.

Vi har tagit barnledigt en kväll för att åka till Happy Vally som är en av Hongkongs häst kapplöpnings arenor. Ligger mitt i stan och The Hongkong jockey club är idag en av värdens största organisationer inom just hästkapplöpning. Det är den populäraste publiksporten i Hk. Hongkong jockey club investerar sitt överskott till samhället och säger sig ha en unik modell. Hk Jockey club är även Hk´s största enskilda skattebetalare. Klubben är Hk´s största arbetsgivare med 4800 st heltidsarbetare och 20 200 st deltidsanställda. Hk´s jockey club driver även fotbollsklubbar och även tre ridskolor i Hk. Ridinstruktörerna är oftast gamla jocky´s. Köerna är dock långa för att få komma in på ridskolorna. År 1841 började britterna planera för att anlägga just Happy Vally.

Men som vanligt när vi försöker göra oss en hacka på spel går vi därifrån med förlust, ha ha...Vilket vi inte är ensamma om. Många har spelat bort sina familjer och liv just här. Vi satsar dock inte så stort och kan se det som en trevlig kväll med några goda vänner.

Vi har även hunnit med en tur till med båten. Denna gång hade vi med en stor drake som vi skulle flyga, vilket vi också gjorde men inte så länge.......Grå himmel och pang, så störtdök draken ner i djupet, vi försökte fånga upp den men den var nog redan på botten och snöret gick av. Det största barnet fick flyga i kanske 5 minuter, mina två små fick titta på och hålla någon sekund.

Annars har vi även matat sköldpaddorna, fiskarna och bakat cupcake som dottern har bjudit på i skolan. Här ser ni ett prov på våra kakor, och jag bakar som aldrig förr här borta! Visst är det coolt att man kan mata sköldpaddor mitt i Hongkong. ( vi bor ju dock på landet).

Ha en skön dag!

/ Lena

onsdag 26 maj 2010

Lyx i livet

Hej vänner

Denna gång ska jag besvara frågan som jag får om och om igen, och den är, vad gör jag på dagarna? Eller som när ni frågar, vad gör du? Kort och gott tänker jag svara med ett ord! Njuter, just det, jag har möjligheten att stanna upp i denna stressade värld och njuta, jag hinner tänka på att det är fantastiskt att man får vara frisk, och allt annat som gör livet lyxigt! Jag lever verkligen ett lyxliv, men vad är lyx? Det som är lyx för mig är säkert inte lyx för dig. Ni ska nu få följa med mig en helt vanlig dag i mitt liv. Jag vaknar vid 6.30 av alarmet. Stiger upp och öppnar gardinerna, och blir lika överraskad varje dag av vår underbara utsikt.

Jag gör frukost till barnen och följer dem till skolan, till skolan går vi uppför denna trappa varje dag, upp och ner. Vi har ju ingen bil så det blir till att gå mycket.

Väl framme säger jag hej då till barnen och får sällan följa med till klassrummen då allt nuförtiden är såååååå pinsamt! Jag går hem igen, ner för trapporna. Väl hemma brukar jag ta en kopp thé och nu äntligen har jag hittat mitt favorit thé igen, indian chai, men smakar det så kostar det, 16 thé påsar för 51 kr!

Jag kollar mina mail och lite annat om det är något särskilt. Idag ( läs igår) ska jag ta mig ner till Plazan som är vårt torg. Jag ska söka kina visa och även betala räkning och faxa. På vägen ner tar jag alltid strandpromenaden, från vårt hus till Plazan tar det ca. 15 minuter att gå. På vägen går jag förbi dotterns klassrum i skolan lämnar hennes hatt då hon idag glömt sin hatt till uniformen, har man inte den får man inte vara ute på hela dagen.

Stranden var ganska tom denna förmiddagen, solen lyste och det var mycket hett ute.

På slutet av stranden, där Plazan börjar kan man säga, hittar jag min vän som har ett yoga pass på stranden. Jag stannade en stund och fota lite och när hon var klar frågade hon om jag ville ta en lunch, tack gärna!
Väl på lunch stället så visade sig att vi var lite tidiga, typ 11.20 så de serverade bara frukost! Men lika gott det, så det fick bli blåbärs pannkakor med kanel glass och en god juice.

Väl klara med "frukosten" så var det dax för mig att springa runt mina ärenden, var tvungen att gå och fota mig först inför Kina visat, sedan ansöka om detta. Till posten och betala räkning för att sedan gå till pappers affären och faxa denna räkning, och till slut i morgon ska jag in till stan för att få papperet från denna myndighet, det ska inte vara lätt! Allt här är ganska komplicerat när det gäller staten och myndigheter så det brukar ta flera dagar för att ordna något speciellt.
In och handla mat. Till skolan igen och hämta barnen. På vägen försöker jag fånga en fjäril på kort, de vill inte, men jag ger mig inte!

Idag är det 31 grader och sol så barnen vill till poolen en stund och jag följer med dem och kompisar till Poolen, detta är lyx på en solig dag! Barnen måste vara 12 år för att få vara vid poolen utan föräldrar och därför måste vi alltid följa med, men jag klagar inte!

Kl. 17.00 går vi hem, börjar med läxor, förbereder kvällsmaten och detta tar nästan all tid till det är läggdax. Lite tv brukar det bli också. Själv sätter jag aldrig på tv på dagtid, jag följer inga serier men någon film då och då blir det. Så här kan det se ut en helt vanlig dag för mig. Men ingen dag är ju den andra lik. Det finns att göra hela tiden. Blandningen av lyx till hushåll och bullbak gör att livet känns alldeles alldeles underbart! I morgon blir det min kinesiska målning igen, denna gång har jag målat ugglor. Jag har blivit över förtjust just i ugglor här, varför vet jag inte. Ena bilden är frökens och den andra har jag gjort, ni ser väl skillnaden?


Må så gott, mitt nästa inlägg blir det sista innan sommar uppehållet som betyder semester.
Ett stort grattis till brors sonen Fredrik som idag blir 17 år, jag minns det som igår när lill killen var något år, idag är han både större och längre än mig! Grattis!

/
Lena

onsdag 12 maj 2010

Hej igen vänner..........Tiden flyger iväg här som vanligt och även jag har varit uppe och flugit. Jag har äntligen nyttjat min födelsedags present, en helikopter tur över Hongkong. Helt annorlunda att se staden från ovan, solen sken och det var en fantastiskt tur. Bilden över staden talar för sig själv tycker jag och den andra bilden är på Hk största kyrkogård.

De är lite speciella som ligger i bergen och med många stenar. Till något helt annat, jag och några vänner har varit på rea, inte vilken rea som helst utan diamant rea???? Det är en tjej vars man är grossist för diamanter och detta var varor som de inte fått sålt, så det blev billigare och rea ut dessa än att gjuta om smyckena Rean var 300% billigare än butik! Det kallar jag rea..........men det fanns en ring som kostade 43 000, på rean så ni som är lite snabba i räkning lägg på 300% och vipps så får ni bukikspris.........nja.....lite........
dyrt kanske, så det blev ingen affär för min del men kompisen handlade ett par fina örhängen för någon tusing.

Sonen har haft stor show som de har övat på i veckor, djungelboken. Sonen var elefant och alla hade sina repliker och som mor blir man så stolt när barnen står där framme och spelar sin pjäs inför alla föräldrar, inte nog med det utan allt är ju på engelska.

Sedan var det dotterns tur att åka på läger. Denna gång på lite äventyrs läger två nätter och tre dagar. En natt på en lägergård och en natt i tält. Vi vaknade under andra natten hon var borta av att det regnade och åskade som det bara kan göra här! I Sverige räknar man ju ofta mellan blixten och bullret men här hinner man aldrig, det smäller och blixtar i ett, i timmar..... Vissa barn hade bara sovit runt 1 timme i tälten och alla var självklart mycket rädda! Men allt slutade bra och lägret var annars mycket kul. De fick bygga sin egen flotte, åka linbana, klättra i bergen, bergsvandring, göra egen eld och hjälpa till med mat och mycket annat. Skönt att ha henne hemma igen......

Vi har även firat i massor, vi har haft en riktig mingel lunch för våra kära vänner här borta, vi har firat att vi trivs i lägenheten, vår 45 åring, morsdag och helt enkelt att vi har så goda vänner här som vi gärna ville umgås med över god mat och mycket dricka..........

I tisdags var vi ute med båten, detta var på 45 års dagen men då kaptenen hade jour blev det lite dryck, dock utan alkohol men vi hade en riktigt trevlig dag. Personligen är jag ju sådär intresserad av båtar men måste säga att det var faktiskt mysigt att ligga på däck och lapa sol. När jag ändå är inne på väder kan jag säga att solen har lyst med sin frånvaro i månader men nu är den här och vi hoppas den stannar, tempen är uppe i ca. 28 grader, I like................
Så här ser det ut på båten. Fråga mig dock inte något om båten för jag vet bara att den har en motor................

I dag har jag och min väninna varit lite kulturella, vi har besökt Hongkongs konstmuseum, vår lärare i Kinesisk målning rekommenderade denna utställning men vi tycket nog sådär. Men något som är bra här är att det är mycket billigt att gå på olika utställningar. En dag i veckan är det gratis annars kostar det 10 kr. Jag avslutar denna gång med några bilder på blommorna som blommar utanför i parken, visst längtar ni efter sommar när ni ser detta........


/ Lena

onsdag 28 april 2010

Hej alla!

Hoppas ni mår bra trots alla vulkaner som orsakar lite störningar här och där! Påsken är över och sillen är uppäten. Ja, faktiskt kan vi få tag i Svensk sill även här, tack Ikea!

Nu är jag inte någon sill älskare så för egen del fick det bli lite sushi. Nu är det även hög säsong för dessa underbara frukter, mango. De är så fantastiskt söta och goda, vi äter de som godis!

Vi har varit iväg på lite roliga utflykter de sista veckorna och jag börjar med ett besök på Noaks ark, här var vi dock bara i parken, ma wan park. Alla Svenskar i Hongkong som har barn i Svenska skolan var bjudna på denna aktivitets dag och det är kul att träffa de andra Svenskarna som bor på olika ställen i Hongkong. Det finns tre Svenska skolor. Ön som denna aktivitet var på heter Park Island och är lite likt vår ö som vi bor på. Man får ta två olika båtar för att komma till ön. Väl där var det en klätterbana som gällde. Olika lag och olika hinder. Tyvärr hade det regnat lite under natten så vissa saker var lite hala. Alla klättrade på och hade en trevlig dag.

Många har hojtat efter bilder från min kinesiska målnings kurs. Jag kan ju säga så att det är otroligt kul men ack så svårt! Man målar på tunnt, tunnt rispapper, liknande smörpapper men det suger åt sig vatten och färg mycket mer. Färgen man målar med är oljefärg men mest används svart bläck. Vår lärare är en känd konstnär här i Hongkong och har själv målat i 20 år. Det tar två år innan man kan grunderna! Jag har målat några månader och har en bit kvar..... Själva målningen är en "koncentrations" konst, och det innebär att när man har dragit ett "sträck" går det aldrig måla över eller göra om, utan man får ta nytt papper och börja om. Har man väl fått till en snygg ( tycker man själv) tex. fågel och så sista bambu kvisten får för mycket färg, vatten eller något annat, japp, nytt papper. Det är något frustrerande! Jag köper papper i 100 st ark, det går ju åt en del. Här ser ni min första målning.

Visst ser det super enkelt ut, men jag lovar att det är det inte. Bilden nedan är målningar som vår lärare har gjort som vi får läxa på varje vecka. Hon bedömer sedan nästa gång hur det ser ut och hon slösar inte med komplimangerna, ha ha...

Har varit på en heldags utflykt i Kina, Shenzen som är en stad i provinsen Guangdong i sydöstra Kina. Hit åker man med tåg, båt, taxi, bil eller buss. Visa söker man vid gränsen. Denna gång var vi några som tog en taxi och sista biten måste man ta tåget. Stadens invånare ökar otroligt snabbt, 1990 var det 1.7 miljoner invånare, senaste folkräkningen år 2000, 2,8 miljoner och ännu mer nu 2010 har jag inga siffror på men skulle tro ett antal miljoner mer. Här är det mycket industrier. Vi åkte för att shoppa lite. Det är otroligt populärt att sy upp kläder här. För egen del blev det ett par fin byxor hos skräddaren för under 200 kr, ett fynd. Nu har jag inte fått de än, så kanske inte ett fynd.....

Först väljer man ut en skräddare, ofta efter rekommendationer Man mäts och beställer modell och sedan följer någon med en ut i tyg djungeln, man kan välja mellan 1000 tals olika tyger.
Annars är det mycket kopie saker som finns, väskor, skor och mycket barnkläder. Vi åt på Shangri La, och här beställdes jasmin the, då får man blomman som drar i koppen, sedan kommer denna the man och häller på vatten från denna kanna som har en otroligt lång pip och han svänger till det och håller kannan bakom ryggen och häller, riktigt häftigt!

En provtur i båten har vi också hunnit med. Den flyter och motorn går så vi får se när vi kommer ut på lite längre tur, när flyg/båt kaptenen är ledig! Vill också passa på att tipsa om dessa helt klart bästa svenska filmer som har gjorts. Finns i böcker också, Stieg Larssons, män som hatar kvinnor, flickan som lekte med elden och sista luftslottet som sprängdes. Så super bra! Läser just nu även Camilla Läckberg, fyrvaktaren, också såååå bra. Nu säger jag god natt och ska läsa slutet............

/ Lena