onsdag 1 oktober 2014

Hej vänner...

Redan Oktober....

Som Ni säkert har hört på nyheterna så är det stora protester här i Hongkong. Flera tusentals demonstranter har intagit gatorna i stan och lite runt omkring. Som ni säkert vet sedan tidigare är Hongkong ett land, två system. Hongkong, Macau och Taiwan skulle ha sina egna kapitalistiska ekonomiska och politiska system, föreslog Deng Xiaoping under början av 1980 talet. Hongkong blev brittiskt 1842 men gavs tillbaka till Kina 1997.

Demonstrationerna handlar om att människorna vill ha fria val i Hongkong. Hongkong tillhör Kina men Hongkong bona har fått bestämma mycket själva. De har haft mer demokrati än övriga Kina. 
Hongkong ska gå till val 2017 och området ska välja ny ledare, men Kina vill stoppa vissa politiker att vara med.
Här på vår ö märker vi inget. Skolorna i stan har varit stängda några dagar.

Idag firar Hongkong nationaldagen. På kvällen är en av dagens höjdare alla fyrverkeri, men dessa är stoppade i år. Återstår att se vad som händer, likaså i Swe med ny regering.
I Svenska valet har även vi utlandssvenskar möjlighet att lägga vår röst.

Jag började September månad sängliggande i flera veckor, virus efter virus tog knäcken på mig, men nu är jag på G igen. När jag var på benen igen hämtade vi hem vår nya familjemedlem, Rosie.

Vi har fått ett "hjul" i stan, har inte sett det färdigt än, men såhär såg det ut sist.

Tyfon har vi också hunnit med och skolan stängdes mitt i veckan, och det fick bli en innedag.


Som vanligt så kommer solsken efter regn.... och jag älskar verkligen att njuta av denna syn när man ändå måste gå upp vid 06 tiden varje morgon, dagen blir alltid lite lättare av att se vackra solen. Denna solbild är från vårt vardagsrum/balkong och jag tröttnar aldrig på denna utsikt mot staden.


Vi har hunnit varit på stor 50 års fest, på ett uteställe på ön, Grattis grattis....Ni ser väl att cupcaken går i våra Svenska färger, födelsedagsbarnet är just Svensk. Någon körde även lite partytrixs, ha ha...En annan gäst satte sig tillsammans med bandet och bara börja sjunga, och bra var han också.


Vi hade också en objuden gäst i trappan en dag, och då var det inte Rosie.... fösta gången jag ser en stor råtta live in Hk, uch vad äcklig! Hämtade vakten som skulle ta bort den men han såg räddare ut än råttan själv, men det var iaf borta när vi kom tillbaka.

Jag måste hylla min hemstad Borås för de vackra husmålningarna som gjorts runt om i stan. Unika i sitt slag i Sverige, läste jag. Hoppas de finns kvar till sommaren så man har chans att beskåda dessa. Pratades om att ev måla över dessa....vore en stor besvikelse. Har ni vägarna förbi stan så kan man gå en guidad tur och se just dessa.





Jag får nöja mig med just nu att beskåda dessa elefanter som stod i grannbyn. Mycket vackra.



För några veckor sedan åkte jag ut till flygplatsen för att möta upp Ida, brorsdotter som kom på 10 dagars besök innan hennes stora äventyrsresa i Asien. Vi började med en kväll på stan, händer inte så ofta men man får ju bjuda till när ungdomarna kommer, ha ha.... Det visade sig att bli en mycket trevlig kväll med nya kontakter.

Denna bar är en av våra favoriter, så goda drinkar och cool inredning. Men självklart är ju även en skybar i Hk inte fy skam...Här blev vi sittande till det var dax att ta båten hem.


Resterande dagar blev lite blandad kompott, shopping, god mat, vandring och pool. Även naturpoolen, rockpools fick sig ett besök, här hänger kidsen ofta med sina vänner. Vi har ju fortfarande över 30 grader varmt.


Blir man nödig på turen som tar några timmar kan man alltid besöka toan på vägen...he he...Man ser under dessa turer, vacker utsikt, djur och tempel. Kan säga att jag trodde nästan jag kollapsade under denna första timmen på turen som bara går upp, upp och åter upp. Vissa ställen är så branta så man får hålla i sig i stigen framför en. Men väl uppe....underbart och resten är en baggis... ( Säger jag nu ja)....



Olika pooler, vilken föredrar ni?



Vid naturpoolen kan man även få sällskap...urk...men som tur är så är inga spindlar giftiga i Hk, räcker med de giftiga ormarna.

Jag upptäckt i förra inlägget att ett antal fel hade smugit sig in, tex så var våtdjuren inte valrossar utan sjölejon. Fd fängelset Alcatraz hade oxå fått lite olika stavningar, men detta är sådant ni får stå ut med, stavar tyvärr som en kratta men huvudsaken är väl att man ändå förstår?

Tack och hej och välkommen Oktober månad.

// Lena
























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar