tisdag 3 januari 2012

Nytt år, 2012

Hej vänner!

Nytt år, nya äventyr! Hoppas jul och nyår har varit just som ni ville. Lugnt, fullt ös eller kanske både och. Själva fick vi nog allt och lite till.......

Vi bokade en resa några veckor innan jul och denna gång började vi på Filippinerna. Har hört så mycket om denna fantastiska ö, Boracay, så denna ville vi uppleva.
Vi började med förseningar till Manila, en natt här för att sedan åka vidare. Ännu mer förseningar.

Vi var bokade på detta lilla propellerplan, urk......endast dessa går till denna lilla ö. Men dagen innan hade Filippinerna drabbats av en tyfon och dessa plan kunde inte landa på den närmsta flygplatsen utan tog oss till en större och härifrån taxi i 2 timmar. Sedan är det båt som gäller ca 15 min, kväll var det och mörkt ute. Nu pratar vi ö liv! Här sitter vi i en liten båt, ganska vågit och trötta är vi!

Väl framme, så vad händer? Jo, en resväska är borta! Eller närmare sagt stulen! Den kom troligen aldrig med i mörkret för det var "väskbärare" som hjälpte oss, lite väl mycket kanske......Det var mannens väska, men med filmkamera i, kläder och annat smått. Så retligt! Vi tränger oss in i en av dessa "taxis" som kallas tricykel. Moped med "sidovagn" kan man också kalla det.

Väl framme vid vår lägenhet som vi har hyrt, stupar vi nästan i säng. Nästa dag ska vi upptäcka! Och kanske hitta några kläder till mannen. Vi går runt knuten och är redan genast nere på stranden som är uppdelad i tre delar, 1, 2 och 3. Vi bor på 1:an men håller mest till på 2 och 3, som vi tyckte var ganska trevliga. Här solar, badar vi och bara har det gott under några dagar. Besöker olika stränder och delar av ön.

På kvällen drog det oftast in regn och regnade även nattetid, men det gjorde inte oss så mycket.

Vi hyr en båt , en "kapten"och åker ut en dag och snorklar. Vilken snorkling! Här på ön är nog halva nöjet just dykning. Många dyker och tar dykcertifikat. Vill nog påstå att om man inte har sett ön under vattnet då har man inte sett ön! Så vackert med alla dessa levande koraller och fiskar. Aldrig sett något liknande!

Den större båten på bilden var en sådan vi dök ifrån och den lilla paddlaren är glassbåten! Japp, de paddlade till varje båt och sålde glass. Så detta var det som var helt underbart, detta glasklara vatten och den fantastiska dykningen. Det som var mindre bra, tycker jag, var maten. Ingen smakupplevelse direkt och näst sista dagen åker jag på matförgiftning och blir liggande en dag, med min bästa vän, toastolen! Filippinerna är ju ett ganska fattigt land, men att det så här illa med alla barn som tiggde och uteliggare, på de flesta ställena. Gjorde ont i hela kroppen. En gata ovanför stranden såg man detta.

Flera barn försökte tjäna egna pengar, en kille var grymt duktig på vattenbräda, han erbjöd sonen som var ett stort fan och i samma ålder skulle jag tro. En timme undervisning och sonen fick då även låna bräda, kostade 30 kr. Svårt men kul.

Om man inte åker bräda och det snart är jul, men ingen snö, då får man göra snöänglar i sanden! Vilket dottern gjorde.

Jag trodde inte heller att det skulle vara såhär turistigt. Försäljare överallt och de sålde mest hattar, solglasögon eller pärlsmycken. Eller rättare sagt bara detta! De var verkligen överallt, vid restaurangerna, på stranden och på gatan.

Solnedgången var fantastiskt vacker, kväll efter kväll, innan regnet kom!

Efter en vecka var det dax att åka vidare. En lång resdag. Vi börjar med båt tillbaka till flygplatsen, till Manila - Bangkok - Koh Samui. Nu är vi i Thailand. Här ser ni översvämningarna som varit i Thailand den senaste månaden.

I Samui stannar vi en natt för att nästa dag ta oss vidare med båt till ön koh Phangan. Denna ö är känd för sitt full Moon Party. Många ungdomar åker hit och röker på....ja, många verkade verkligen höga....Vi var inte ute efter något party direkt utan här möter vi upp min mor, syster, bror med familjer och vänner! Just full moon partyt startade runt 1987 eller 1988 och det var någons födelsedags party men det blev så lyckat att samma människor möttes igen nästa full måne och tog med sig några vänner och nästa gång mer vänner och nu åker folk från hela världen för att få festa och dansa hela natten lång. Man kan köpa dessa hinkar innan festen. Nu finns det även halvmåne party och Blackmoon party, allt för att partaja....

Vi träffar våra nära och kära! På självaste julafton bjuder vi på grillat och firar Sonen som fyller år i Januari och en liten sång även för mig som fyller om några veckor.

På ön är det inte soligt! Och vi är på en mycket liten ö, så inte så mycket att göra! Vi hyrde en bil och hade sett ön på några dagar. Annars är det avslappning och lek som gäller.

Ida njuter av en massage. Vi besökte ett vattenfall .....men var är vattnet??

Bananpannkaka, we love......

Här bodde vi!

Resten av släkten valde "hyddor" och då fick man gratis tillgång till djur som kackerlackor och skorpioner......Här ser ni mor vid hennes hus.

Näst sista dagen gjorde mannen en tempel tatto. Ska bringa lycka och välgång. Gjord med en pinne som de pickar lite på och hackar in bläcket. Otroligt fina linjer.

Efter en vecka här också så var vår semester slut. En natt till fick vi i ett soligt Samui. Home Sweet home! Efter dessa ö veckor var det skönt att komma hem! Känner att ö livet har jag nu provat och känner att lite lyx skulle sitta fint! Men om man inte provar så vet man ju inte heller vad man missar eller inte. Barnen är ledig en vecka till och nu blir det bara kompisar, bio och lite mindre utflykter. Nyår firade vi med vänner, god mat, massor av dryck och det vanliga skålandet vid 12 slaget. Nu blir det lugnt framöver ett tag och så får vi se om det har hänt något kul till nästa gång!