söndag 29 januari 2012

Drakar och Singapore

Hej vänner,

Hoppas allt är bra med er. Jag måste börja med att berätta om denna popcorn förpackning som jag skrev om senast. Mina beställda produkter som kom packade i just, popcorn. Eftersom detta var en julklapp så tittade jag aldrig på följesedeln, förrän nu. Här kommer citatet från den.

Popcorn Packing.
We´ve used popcorn for the packaging because it is biodegradable and does´t harm the planet. We wouldn´t recommend eating it, but some customers tell us that it´s a real hit at the bird table. We hope you understand our reason for packaging with popcorn, but if you´d prefer popping bubble wrap to feed birds, we understand. Kind Regards XXX.

Svårare än så här var det inte, miljövänligt helt enkelt!

Nytt år, här har det varit nyår och vi är nu inne i drakens år. Här borta är det helt galet just på nyår som jag tidigare har berätta. De firar oftast i två veckor, och dessa veckor är de ända veckorna Kineserna har ledigt. Då reser de hem till familjer, åter och umgås. Tåg är vanligaste transportmedel under denna period och de uppskattas att det kommer åka runt 3.2 billjoner människor under dessa veckor. Det vore något för SJ att bita i.....
Drakens är en viktigt legend i den kinesiska mytologin, just för att den inte existerar i verkligheten. Drakens år är också kejsarens år. Ett år som symboliserar makt, frmgång och lycka för folket.

Det dansas lejondans, och spelar högt på trummor, runt om i hela Hongkong. Jag läste en roligt grej från nätet där en insändare hade skrivit just om drakens år, som också ska vara ett riktigt bra år för att skaffa barn i. Insändaren hade läst att det förväntas en babyboom i Kina i år, praktiskt att låta drakar och grisar styra sin familjeplanering. Uppfriskande omväxling istället för att låta stadsmakten styra.. Ja, varför inte??

Man ska ju också ge ut dessa lai-see. Röda små kuvert som ska innehålla pengar, ovikta. För byte av pengar ger lycka. Mannen har gett ut till besättningen 40 stycken då han jobbade under hela nyår. Nu har ju detta blivit hysteriskt och värdinnorna börjar " tigga " dessa, innan ens nyår har börjat. Vi lägger 20 kr i varje, 100 kr kan man också lägga. Är man gäst hos någon under dessa nyårs dagar bör man ta med ett lai-see.

De hänger även i träd. Färgen för nyår här är röd och guld.

Denna tid är tiden då det pyntas mest, med blommor, röda färger mm mm. Jag tog mig in till blomster marknaden någon dag innan nyår, och jag var inte ensam kan jag säga....Alla knuffar och buffar runt. Detta är vanligt här, man knuffas och störst först, tror de. Om det är någon som springer på tex mig, ja då tittar de på en, precis som det är mitt fel...

För ett tag sedan i stan råkade jag puffa på någon med min väska. och pang, något slår till väskan som hänger på axeln och börjar ropa. Jag vänder mig om och....där står en liten dam, kanke 60 år och gormar på kinesiska. Hon var säkert två huvuden kortare än mig och det skulle nog räcka men en vindpust från mig, så skulle hon bli golvad...ha ha.....vad ska man säga....
Både jag och sonen har ju födelsedag i nu i Januari och vi valde att åka iväg och fira. Vi tog en sväng till Singapore. Singapore är ju Sydostasiens minsta land och har den högsta levnadsstandaren i Asien och nr 11 i Världen. Det är verkligen ett trevligt land där de är duktiga på engelska, rent och fint. Singapore kommer nr 2 i värden på 10 i topp för turiststäder, efter Hongkong. Japp....Asien är störst i värden för första gången, över värdens populäraste storstäder! Här bor jag! Hur coolt är inte det?? Mycket.... Etta, två och trea i ordning är: Hongkong, Singapore och London som tidigare har toppat men nu fallit till tredje plats. NY kommer först på 8e plats. På detta hotell bor vi i Singapore.

En hel del stul innan vi väl är inne på det slutliga rummet, ac sönder, fel rum och till slut efter lite upprördhet så är vi inne i vårt rum. Lyxit med alla dessa riktigt bra produkter..

Fösta dagen går vi på Zoo som är mycket känt här, och riktigt bra måste jag säga. Man kommer djuren nära och även lite annorlunda djurarter.


De hade också ett område med Afrika tema, när man ser detta är jag så glad att jag är Svensk!

Självklart var vi ute och gick på denna bästa shopping gata, vi bodde bara några meter bort.

Dag två. Min dag! Då åker vi till Sentosa Island. Här finns att göra i dagar, med vattenvärd, stränder och massa kul för familjen. Vi tog en heldag på Universal Studios, nöjespark. Vi hoppade av taxin i detta garage, otroligt fint!

Vidare in till parken. Vi köpte express pass, vilket innebar att man fick gå före i kön. Kostade ca 180 kr extra per gubbe men var värt varenda krona, max tid var kanske 5 min per kö till varje åk. Utan detta var längsta kön vi såg, 90 min. Jag är inte så mycket för just transformers, men denna 3d upplevelse i karusell var något i hästväg....jag behöver väl inte säga att sonen var lyrisk!

Asiaterna är galet förtjusta i dessa "djur" och andra kopior, även om de var sådär bra...

Innan vi åker tillbaka till hotellet så tar familjen en tur på en segway.

När vi kommer tillbaka till rummet ligger det ett brev, att hotellet bjuder hela familjen på middag för att de har tabbat sig lite under dagen. Vi har dock redan ätit men går upp till baren för att njuta av lite efterrätt och vi vill fira mig lite med skumpa. Skumpan kommer in och servitören ska öppna, pang....sprutar ner tre bord med gäster, med just skumpan och slutligen tappar han flaskan....Det blev en rejäl smäll som avslut...men gott var det!....

Tack för alla gratulationer till mig och sonen. Nu kör vi på in i vardagen och hörs om ett tag igen.

// Lena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar