tisdag 9 augusti 2011

Sommar 2011






Hej vänner

Hoppas Er sommar har varit fantastisk och att ni har gjort massa roliga saker!
Själva har vi varit i Svedala i 6 veckor och första gången på några år känns det inte som vi har åkt runt som tokar utan mest varit hemma och gjort dagsutflykter. Denna gång blir det mest sommaren i bilder. Vi landade på midsommar och barnen var med på lite firande. Några dagar senare var det dax för övernattning i grannens tält, ni ser kanske vem som är van vid värme??? Tyvärr så ville kompisen efter någon timme sova inne, och så fick det bli. Ytterligare några dagar senare var det sonens tur, men även här ville kompisen in efter ett tag och hem kom en besviken son, och då är det ju bara att slå upp tältet i vår egen trädgård och sova med barnen, jag slapp dock, denna gång.

Vi firar dottern som fyller år med en tur till ett utomhus bad i stan, nyrenoverat men inget jag skulle skryta över....

Vi tog också en dag på Liseberg i Göteborg och denna nöjespark har de lyckats med riktigt bra, tycker jag. Vi körde åkband och barnen hade med sig var sin kompis. Självklart ville tjejerna åka AtmosFear, detta torn är Europas högsta med ett fritt fall på 146 m över havet, 110 km/h och vid inbromsningen kan man känna 4G. Det finns ingen chans att någon får upp mig på dessa höjder, jag åker allt annat än just höjder! Mannen fick offra sig. Vissa som kom ut och hade åkt var både gröna eller vita i ansiktet och vissa grät.....hua mig.....

Efter en heldag här var alla ganska nöjda. Jag/vi har också varit på flera spelningar i stan, först ut var September och vi hade en jätte trevlig tjejfest innan med vänner. På kortet ser ni faktiskt mig, jag brukar ju inte visa mig men nu var det dax, bredvid mig står min kära Mimmi, och bredvid henne står kära Pamela. Mannen tar kortet och Mimmi kan inte ens se honom innan hon bryter ut i skratt, så har det varit sedan deras fösta möte!

Senare poppade vi till September, denna unga begåvade stjärna!

Jag och dottern med kompis var även en kväll och såg Danny, när vi körde hem hade jag två små förälskade tjejer i bilen....

Min kära Mimmi tog ännu en tur till staden och denna gång var det Orup som spelade, jag minns när jag såg Orup i en aula i skolan för ca 22 år sedan, då var det början på hans karriär, men ja, han är sig ganska lik och fortfarande ganska ok.

Vad är annars mer svenskt än att åka ut och plocka jordgubbar på någon odling? Detta har jag inte gjort sedan jag var barn och nu tog jag ut mina små för att få uppleva detta och de smakar ju gudomligt......

Barnen är ju så glada över att få träffa sina vänner, och jag också självklart. Men att åka från huset blir genast gnäll och pip så många har fått komma hem till oss istället på fika eller mat. Vid ett tillfälle hade vi 5 övernattande gäster + oss, så huset fullt. Eftersom jag inte gillar moln och för mig är ju Svensk sommar lite för kyligt så när man inte kunde lata sig i solen blev det att plöja böcker eller varför inte passa på att luta av gamla stolar, vilket jobb....men det blev ganska bra till slut. Från vita till original färg, dalablå.

Jag ska inte klaga för mycket på väder och vind, vi har ju denna underbara trädgård att vara i och gräsmattan är fantastiskt fin men det beror på min trädgårdsmästare, mor!

Sonen älskar ju att hoppa och trixa med cykeln så då är det bara att ge sig ut och försöka fånga honom på bild....

När vi hade huset fullt var de från tre olika ställen, Svante från Usa, Syster från Varberg och kusin Håkan från Stockholm. Dessa dagar fyllde vi med bad i sjö och hav. Kan dock säga att jag badar inte i Sverige, risk för frostskador.....

Vi var i Smögen och Sverige visade sin allra vackraste sida.

Varberg är inte helt fel det heller...

med det vackra kallbadhuset och fästningen.

Vi tog en dagsutflykt med familjen Kallin till Göteborg och åkte paddan båten runt i kanalen, det var många många år sedan sist och vi åkte under Göteborgs näst lägsta bro, här fick man ducka....

En av de sista dagarna besökte vi Borås torpet, denna rast plats har korats till en av Sveriges vackraste. Ligger innan Borås från Göteborgs hållet eller så åker man Seglora vägen från Borås.

Detta var lite från vår sommar och summan blir nog att det har varit helt ok. Dock lite länge med 6 veckor så nästa år blir det nog lite kortare. Ja ja, jag slapp inte tält, här kommer beviset, en natt i vårt tält. Japp, nu känner jag att jag har campat för några år framöver....kallt och inte så bekvämt direkt, men vad gör man inte för husfriden, ha ha....

Vad kommer jag då sakna från Svedala? Självklart er vänner och släkt, att sova med öppet fönster, och i matväg får det nog bli dessa underbara havskräftor, Stefans gudomliga grillade chili räkor och räkmackorna i smögen.....mmm mm vad gott. Resten klarar jag mig nog utan tills nästa besök. Men kommer någon över så vet de att halva resväskan är till för mat till oss!.....

Må så gott alla och njut de sista veckorna innan hösten slår till.

// Lena




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar