torsdag 29 oktober 2009

Peking


Hösten är här. Barnen har haft höstlov och vi har varit iväg en sväng i Peking eller Beijing som
staden heter. Peking är Kinas huvudstad med 17 miljoner invånare. Av dessa 17 bor ca. 2 miljoner i de centrala delarna så det är många människor i rörelse.

Varje dag finns det ca. 3.5 miljoner turister/utomstående i Peking och staden har 5000 hotell.
Man skulle kunna vara veckor i Peking och utforska nya saker varje dag. Vi tog dock denna gång
en långhelg. Men det som är värt ett besök tycket jag är Himmelska fridens torg, förbjudna
staden och Kineskiska muren.

Det är tredje gånen jag besöker staden och muren. Nu är det dock 8 år sedan sist men
chang chen(långa muren) gör mig fortfarande lika knäsvag! Det går inte beskriva i ord när man står här och inte ser någon ände på detta underverk! Muren är byggd i flera delar och vi besökte en del som heter Mutanya. Muren är 6400 km lång, men en ny mätning är gjord 2009 och fastställde längden till 8852 km. Det är det längsta byggnadsverk som har skapats av människorhänder. De som byggde muren var bönder, kriminella och soldater.


Muren hör idag till Värdens 7 underverk som röstas fram av 1000 miljoner människor 2007.
En myt om muren är att den syns från månen, vilket den inte gör.

Vi besökte muren en Söndag då många är ledig och åker hit. Men vi uppskattade faktiskt lite
rörelse. Tidigare har vi kunnat gå kilometer utan att träffa någon. Jag skulle gärna vilja åka
dit på vintern någon gång då snön ligger som ett täcke. Jag har en bok om muren och det ser
just fantastiskt ut på vintern.
Som vanligt innan man är uppe på muren finns det massa saker att köpa, de drar i en och vill
sälja det mesta. Vi konstaterade under denna resan att det är försäljarna som verkligen kan
den bästa engelskan annars är det nästan skrämmande vad de pratar dålig engelska Vår taxi man kunden inte ett ord engelska, vilket kan bli lite jobbigt.

Lite shopping hann vi med också under våra dagar här men faktum är att det känns
skrämmande när man ser alla dessa saker och vet att det är jag som köper detta som bidrar
till all jordens miljöförstöring. Kineserna har inte kommit så långt i miljötänk utan de vill
leva lite i lyx och sälja allt detta som vi västlänningar köper och köper och åter köper, utan att
behöva mer prylar. Jag har börjat tänka till mer om all denna köphysteri. Jag älskar fortfarande att just shoppa men det blir mer av sådant jag verkligen vill ha eller behöver.

Jag läste aftonbladet häromdagen och där stod det just om en dam som hade blivit på körd av
en bilist i Ullared, hon skulle passa en p-plats åt sin man men en annan bil hann före och pang,
mannen som körde på damen gick in i Ge-kås och handlade som inget hade hänt!
Vem har skapat detta betendet hos människan? Svar: VI ! Snart är det jul och då blir vi ännu
tokigare när det ska handlas julklappar. I år får våra barn 1 julklapp var, lite dyrare, känns
mer sunt!

Så nu avslutar jag denna gång med att njut av det som är gratis, tänk efter innan köp och överaska med en upplevelse, denna tröttnar man inte på och kan följa med hela livet. Känns sundare.

Kram på er alla, nu tänder jag ett allahelgona ljus för min far som är i himlen tillsammans
med vänner och bekanta!

Lena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar