tisdag 6 oktober 2009

Bergen


Hongkong är stort, finns bara skyskrapor, många människor och
absolut inte barnvänligt!

Detta stämmer ganska bra med bilden av HK City, men vi bor på "landet".
Mamma Mia sa att hon också hade tanken, hur ska det gå med barnen
när vi åker på semester till Hongkong, och ja, det gick utmärkt, men då
bor vi ju på "landet" som sagt var.
Det är detta som gör att vi faktiskt trivs fantastiskt bra här. Vill vi in till
storstaden så har vi bara 20 minuter med båt, 45 min med tunnelbanan och
nu ska vi även snart kunna åka taxi från vår ö in till stan.


Utanför vårt hus som är på 15 våningar och vi bor på våning 12, har vi denna
underbara park som de faktiskt kallar Central park. Här kan barnen cykla, åka
sparkcyket eller mata fiskarna och sköldpaddorna. Jag har full koll på dem från
lägenheten och det finns ingen bilväg i närheten. Detta måste man väl säga är
barnvänligt?

Det jag ville visa och säga med detta inlägget är naturen i Hongkong. Dessa berg
som man vandrar i är helt underbara. Varje gång jag är på toppen av en slinga
jag brukar gå, tänker jag när jag ser denna underbara utsikt att, detta är livet!
Hur ofta går ni ut och tittar på de Svenska årstiderna, som höstens underbara
färger eller när blommorna knoppar på våren.? Detta kostar inget förutom lite tid
och vilja och jag lovar det är en investering för kropp och själ.


Bilden ovan är jag och Janet när vi gick denna underbara dag i bergen, vi var ett
svensk gäng på 7 stycken som gick på. Fördelen med just denna slinga är att man
går till stor del på stenplattor och se orm känns inte lika stort.

Denna slinga är otroligt jobbig att gå, särkilt för mig som aldrig är eller har
varit speciellt vältränad, men det är bara pinna på.....
Belöningen är på toppen där vi brukar vila ut en stund.

Efter toppen joggade vi faktiskt ner, via plattorna eller trappor som tar
en ner till en annan del av vår ö som heter Mui wo. Här är det många som
köper sig en karta och cyklar i bergen, men då krävs det oftast lite mer än en
hederlig damcykel. Denna dag mötte vi två killar som bar sina cyklar på ryggen,
skulle till samma topp som vi varit på, tror jag. För att sedan dundra runt på
berget. Väl framme i Mui wo tog vi oss en frukost, någon drack öl, hmmmm......
Sedan tar vi båten tillbaka till vårt näste, ca 15 minuter och runt 10 kr.
Denna dag var det faktiskt lite extra spännande när vi satt och åt, plötsligt kom
båten med fångar! Fastkedjade i varandra skulle de transporteras till, ja något
fängelse skulle jag tro, det finns två på ön.


Med detta skulle jag vilja säga denna gång, njut av idag, i morgon vet vi inte
hur vi mår eller vad som händer. Gratis är gott som det brukar heta, jag skulle
säga, njuta är gratis, allt är ert val. Alla har vi ett val.
Ut i hösten och andas in denna friska luft och stanna upp ett tag och kanske tänk efter
vad ni njuter av eller skulle vilja göra annorlunda i livet! Lev idag!

Kramar till alla / Lena

1 kommentar:

  1. Det låter som du verkligen hamnat på "rätt sida jorden" för här i kära gamla Svedala är det typiskt grått blåsigt höstväder för det mesta och det känns lite tråkigt att veta att nu börjar den mörka delen av året.

    Hälsningar från kusin vitamin!

    SvaraRadera