onsdag 13 mars 2019

Vår

Hej alla och det nya året....

Hoppas ni har firat in just det nya året så mycket som möjligt. Jag får ju vara med om två nyår då Kinesiska nyåret infaller i slutet av Jan/ Feb. Jag har bloggat om detta med kines nyår så många gånger så i år hoppar jag över det.

Det pyntas och firas iallafall i ca en/två veckor och CNY är Kinesernas största högtid. Många är lediga, många som reser, folk mest överallt, utom på vår ö, här är det ganska lugnt då många just åkt iväg. Grisens år i år.






Vi är oftast kvar här under denna tid och så också i år. Mycket hike har det blivit då vintern här har varit mycket varmare än normalt. Fint härligt väder.




Vi åkte några dagar till Phuket och skulle fira min födelsedag, men just natten till min dag blev jag matförgiftad så min dag blev till att spendera dagen utslagen på soffan efter nattens aktiviteter ( och då menar jag inga roliga aktiviteter)
Men innan dess hann vi njuta av sol och bad.





 Medan vi gottade oss i solen så övade sonen på isvak på andra sidan klotet. Detta fick de göra via skolan och med brandkårens övervakande. Mycket nyttigt tycker jag. Men aj vad kallt!


Som jag tidigare sagt är det fantastiskt att kunna vara i dessa två olika världar, kallt varmt, Hk - Swe.

Någon vecka senare var det dax för sonens sportlov och i år blev det skidor, vi har inte åkt på några år så vi tyckte det var dax då vi tycker det är kul. Jag kom dock på mig att jag är en glidare numera i backarna, sonen kör ju mest svarta backar och gärna i fun park.

Förr orkade man ju också vara heldagar i backarna ( då pausade man dock mer med yngre kids) men nu.... kl 14 gav jag upp dagligen, åkte hem och myste på hotellet tills de andra hade fått nog. Sprang runt och jagade en mobil också som troligen ligger begravd under snön då vi aldrig fick tillbaka denna. Trysil i Norge var resmålet.











Har även haft möjlighet att krama på den stora dottern. Hon jobbar mest men vi lunchade nästan varje dag och sågs på kvällen.
När den svenska våren vill titta fram så köpte vi med lunch och åt ute, så mysigt, men lite kallt.



Snön kom, regn och våren tittade fram tills det började snöa igen....




Semlor, denna bulle som är otroligt känd i Sverige. Då jag var i Sverige under denna magiska Tisdag då man "måste" äta minst en Semla, så blev det självklart en Semla även för mig, fast detta är inte någon favorit bulle för mig.

                                          

Efter några veckor, sportlovet är slut, jobb för dotter. Känns som man har ok koll på livet i Svedala var det dax för mig att åka tillbaka.

Här är det vår, eller typ Svenska sommar med 24 grader och solen har lyst några dagar. Idag kom regnet...

Nästa vecka blir det nya äventyr som ni får höra om nästa gång.

Ha det bäst // Lena










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar