fredag 21 september 2018

Sommaren 2018 Del 1

Hej vänner

Läääääänge sedan men nu är jag tillbaka. Då det har gått några månader sedan sist så delar jag upp sommaren och början av hösten i två inlägg, här kommer nr 1.

Jag börjar där jag slutade sist, i Juni månad. Dotter hade ju haft student, bal mm. Även sonen hade skolavslutning och han slutade då i år 11 som motsvarar 9an i Sverige.

Här är det stort med dessa avslutningar särskilt då de oftast byter skola efter 11an, då blir det som gymnasiet. Här finns det dock inte så många gymnasieprogram att välja på, tre stycken. Två är liknande, är som en fortsättning på 11an, man läser helt enkelt bara de vanliga basämnena med lite olika tilläggsval som t.ex. idrott, högre nivåer av t.ex. matte, Kemi mm.

Tredje programmet är också liknande men istället för tentor så gör man prov efter alla färdiga ämnen, man läser heller inte lika många ämnen. Så snickare, hantverkare, frisör mm, alla dessa yrken är lärlings yrken, tyvärr tycker jag då alla inte är akademiker. Därför är det inte helt ovanligt att man bor hemma till man är 30 plus, just för att man kanske inte har den inkomsten som behövs för eget boende.

Sonens avslutning hölls i golfklubbens lokaler, fint dukat och mingel för föräldrarna tills de helt enkelt ropade ut - nu får alla föräldrar åka hem. smoking/kostym och finklänning är det som gäller för eleverna ink oss, fick plocka fram den svarta som brukar funka.


Några dagar senare åkte vi in till stan för att gå på ett riktigt lyxigt matställe för att fira alla ink ett födelsedagsbarn. Häftigt bland alla skrapor.

Dotter åkte på skolresa ( utan föräldrar och lärare) till Thailand. Jag har varit superstressad över detta så jag flög min kos till Sverige. Hade lite att fixa med innan resten av familjen kom över i olika omgångar.

Vilket väder..... denna Svenska sommar kommer gå till historien.


Första veckorna var jag och min bror ute på massa fix, och vad passar inte bättre då än att få åka lite "raggarbil". Min brors största intresse.


Många i vår lilla familj är intresserade av motorfordon. Nu är båda kidsen i ålder att övningsköra och vi har gått kurs så vi får köra med dem. Men jag tycker allt att det är lite läskigt att övningsköra med dem. Dotter är helt ointresserad av körkort just nu.


Åkt till sjö och hav har vi gjort en del, badat i havet? oh nej... ha ha... men några dopp i sjö blev det allt i sommar Sverige. Träffade min kära yoga vän i Varberg över en heldag, alltid lika mysigt.


Fint väder, kär vän och god mat, behöver man mer för en lyckad dag?

Dotter kom först och vi gjorde ett besök hos min syster på jobbet, bondgården. Dotter blev lite förälskad i dessa flickor, ha ha....


Har ni några nya kalvar frågade jag? Nej inte idag bara från igår fick jag till svar, tycket dock att det är nyfödda kalvar.

Många vackra promenader har det blivit och även här varnas det för orm.


Till sist kom även sonen.....


Nu börjar semestern på riktigt, mer om detta i nästa inlägg.

Kram










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar