söndag 14 januari 2018

Hej vänner

Nu var det ett tag sedan.....

Jag fortsätter med vad som hände här i November. Blev några härliga dagar med poolhäng men oxå julpynta med gran och stjärna. Jag ÄLSKAR ju att pynta tidigt som jag tidigare skrivit, jag tänker typ varför inte?? De flesta längtar ju tills man "får/Ska" ta fram just ljusstakarna och stjärnorna i fönsterna. Varför inte redan i November då, så man hinner myyyyyyysa??
Läste en artikel om just tidigt julpynt och kände - jag visste väl det! ha ha....






Julpyntet på vår ö var inte så juligt tycket jag? Plexiglas..... men troligen så älskar Kineserna detta plastiga...




Inne i stan var det inte så mycket bättre med jul i rymden...



Är väl åldern, men jag gillar det klassiska med gran, stjärnor och tomtar. På vår klubb där pool och gym finns, DÄR fanns en stor och fin, klassisk gran som luktade underbart när man steg innanför dörren.


Här är granen som pyntar vårt torg, ca 20 grader och ja...gran....

Man kan beställa gran här i affären och när de kommer så luktar också hela affären granskog, underbart. Kostar dock en slant, 1500 kr/ gran.


Planen var att stanna hemma i Hongkong i år, men ibland kommer livet emellan...
Min mor blev sjuk och jag fick åka akut till Sverige. Dotter kom efter. Jag försökte ordna så ok jul det gick, och även här i Swe, en liten gran.


Här i Svedala denna gång var det mest att vara hemma och hjälpa till, typ full service...
Försökte att inte ställa om så mycket i tid, men det är inte kul att vara vaken från 03 i ett kallt, kolsvart Svedala.... En fd Hk vän var också i Sverige och frukost på stan vid 08 passade perfekt..


Första veckan var det helt underbart med snö och mys...



Så vackert, vi bara andades och dotter hoppade lite glädjehopp....




Att skrapa rutorna var också helt ok, när man vet att det inte blir så många gånger...
Vi tog med mor ut på lite utflykter när hon orkade.


Så fint i stan med ljus i träden och skridskobana i stadsparken. Personligen har jag grymt svårt för mörkret, mörkt hela tiden känns det som?


 Lite julmat blev det också på julafton, är ingen favorit för varken mig eller kidsen så vi körde lite klassiker blandat med vad vi ville ha. Kan verkligen inte förstå de som i veckor lägger in egen sill, hemmagjort godis mm mm. Eller jo, jag förstår hur gott och mysigt det är men VEM?? hinner, de flesta är helt slutkörda till jul, låter det som, varför? Efter maten och Kalle, som dotter är helt ointresserad av 😅, körde vi klassikern Fia med knuff.

Hela julafton gick vi i mysdressar. Jag hade köpt likadana till oss tre ( jag, dotter och mor) fast i olika färger. Vipps så var julafton förbi...

Dagen en före julafton var vi och firade och åt hos min syster i Varberg. Kalkon stod på menyn.


Min bror med familj rymde till Florida och gottade sig. Den ena julen är aldrig den andra lik hos oss.  Ibland i Sverige, i bland någon annanstans i världen, vissa år bara vi, andra år ett jätte gäng.

Dax att åka hem igen, mor är något bättre. Landade på Fredag Fm, packade om väskan för att ställa alarmet till Lör morgon och vidare till Filippinerna, Cebu. Denna resa var bokad innan jag åkte akut till Swe. Kan inte påstå att jag var direkt sugen att åka vidare. Detta var en dyk/snorkel tripp.

Resan bjöd på regn, sol och storm/tyfon. Just under tyfonen så hade vi hyrt en enklare stuga vid havet i skogen. Kan säga att jag var riktigt rädd där, tänkte bara vågorna kommer ta både oss och bil och hela stället. Men det gick bra, efter natten var det över. Taket hade dock blåst av huvudbyggnaden.



Såhär nära bodde vi vattnet, kortet är taget från vår terrass. Även detta ställe hade gran 😁


Vi började vår tripp i just Cebu stad, på Radisson, och det är ju lyxigt. Hyrde bil och körde själva. Helt galen trafik! Det första vi ser är när en hund blir påkörd och nästan delad på mitten, hua...
10 mil tog ca 3-4 timmar att köra. Folk överallt, i byarna sitter de på vägarna, vägrenen och är inte det minsta rädda om livet. Barnen springer överallt. Fattiga områden.

Vi hade inte bokat boende under trippen förutom när vi kom och när vi skulle åka.( I Cebu city) Det är inte lätt att hitta något ok i dessa byar vi skulle bo i pga dykningen. Dyrt är det också för de man får.
Vi hittade detta supermysiga ställe ( rummen var inte lika mysiga) Hade tur och fick ett rum som just hade avbokats.




Vi var i Moalboal och Oslob, dök med sardiner, sköldpaddor, nemo och stora valhajar. Just valhajarna var nr 1 på sonens dyklista. Efter att sett bilder mm var jag lite osäker om jag skulle våga?? ( vilket ingen i familjen heller trodde) men ibland är man tuffare än man tror, host host....

Valhajarna är tyvärr idag en stor turistattraktion. Man åker ut i båt med några andra och "får sin tid" några meter från stranden att dyka med valhajarna. De är inte inhägnade men matas så det simmar fram och tillbaka. När de vill kan de lätt simma ut i stora havet.

Många tycker detta är djurplågeri, men åter igen de kan simma iväg när de vill. Finns ca 280 st runt omkring här. Man får inte ha solkräm på sig och inte röra dem,  5 meter var gränsen, men vi var närmare då jag hängde och höll i båten där de simmade förbi.

Det brukar vara ca 15 stycket som blir matade men när vi var där ( efter tyfon) var det bara en som vi såg. Hade en bild framför mig hur coolt det skulle vara att bli fotad med valhajen, men det var så grymt stor och simmade med munnen öppen så jag höll krampaktigt i båten ..... men jag dök ner och såg den! Blev det några coola kort, nja inte som de jag hade i fantasin. Här ser ni den också från båten.



Tycker nästan det var coolare att dyka med sardinerna, sköldpaddor och andra fiskar. Det är sonen som fotar med en gopro.



Vi avslutade resan i Cebu city igen och väl hemma har jag under veckan bara pustat ut och tagit igen allt som jag bara lämnade i jul. Har blivit några Hike, vilken lycka 😍


Vi har lite kallt, vissa dagar 8 grader och vissa upp till 18. Känns kallare pga fukten. Husen har heller ingen isolering. Godmorgon säger jag från min morgon vy och önskar er alla en underbar Måndag!



// Lena
































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar