mÄndag 1 maj 2017

April 2017

Valborg - 1 Maj - Demonstration - lĂ„nghelg....💚

Firar ni eller demonstrerar ni? Vet knappt om man gör det lÀngre, demonstrerar?

Vi Àr ocksÄ lediga hÀr borta i 3 dagar extra frÄn skola och de som jobbar pÄ kontor. Public holidays heter det hÀr nÀr det Àr "röda" dagar.

För nÄgra veckor sedan var vi ute i stan en kvÀll med vÀnner och lite raj raj pÄ bar. Inte sÄ mycket raj direkt men en drink blev det pÄ detta nyöppnade stÀlle som var mycket trevligt, nÀr man vÀl hittade dit.

 Iron Fairy heter stĂ€llet och sĂ„g ut sĂ„hĂ€r. Är en kedja sĂ„ finns pĂ„ flera stĂ€llen i VĂ€rlden.



Dessa smÄ jÀrn Àlvor lÄg lite hÀr och dÀr och man kunde Àven köpa för maximal lycka, vilket jag gjorde. Jag köpte ( fick) Àlvan Erin.


PÄ pÄsklovet for vi till blÄkulla - eller rÀttare sagt Thailand, Koh Lanta. HÀr har vi aldrig varit tidigare och vi gillar ju att prova nya resor, Àven om vi gÀrna Äker just till Thailand. Vi bodde mycket bra med en röd pool... ( pool ska vara blÄ tycket vi).


Utsikten frÄn sÀgen Àr ju riktigt trevlig. Vi Äkte mest runt pÄ olika strÀnder och besökte olika restauranger. Regnskurar kom pÄ kvÀllen. En dotter som tok brÀnde sig dÄ man kan och vet allt nÀr man Àr 17 Är.




I stÀllet för solstolar kunde man ligga pÄ dessa sÀckar.

Vacker kvÀllssol.



En "hippie" bar mitt ute i ingenstans....

Sista natten Ă„kte vi tillbaka till Phuket dĂ€r vi startade. Är dock nĂ€rmare om man vill besöka denna ö att Ă„ka till Krabi men bĂ€ttre flygmöjligheter för oss frĂ„n just Phuket. Vi hyr ju bil och resan frĂ„n Phuket till Koh Lanta tog ca 4 h med lite mat och smĂ„ pauser.

Vi gillar ju lite mer livat och tog dÀrför sista dagen i Patong. DÄ menar jag inte att vi gillar utelivet just hÀr utan har vÄra speciella stÀllen vi besöker. Vi startade med att Äka in i ett regnigt Patong.


Men mÄlet var ett spa vi gillar och sÄ blev det. Rosa mask för sonen, anti age för mig och en för brÀnd hud, till dotter.


Tillbaka i Hk inför pÄsken sÄ kan man sÀga, var det lugnt pÄ Koh Lanta sÄ var det tvÀrtom hÀr pÄ vÄr ö.

 MĂ„nga kineser kommer in till vĂ„r ö nĂ€r det Ă€r lediga dagar för det Ă€r som en semester utflykt. De tycker vi bor lĂ„ngt ifrĂ„n allt. 30 min tar det med bĂ„t till mitt i Centrum och ca samma tid om man Ă„ker tunnelbana, beroende lite pĂ„ var man ska. 20 min till flygplatsen med direkt buss. LĂ„ngt??

SÄ hÀr ser sÄg det ut nÀr jag var nere en snabb svÀng pÄ vÄr plaza för att handla. Försöker undvika dessa dagar dÄ det bara blir jobbigt med alla "turister".



Det öppnar lite nya restauranger pÄ vÄr ö lite dÄ och dÄ, nu har denna populÀra texmex restaurangen öppnat, Cali-Mex. Vi fick bÀsta utsikten frÄn vÄrt bord, ha ha....


NÀr man Àr ute pÄ stan hÀr sÄ tycket jag alltid att det har varit svÄrt att fÄ tag i nÄgot hÀlsosamt snack.
7 Eleven mm sÀljer sÀllan annat Àn kakor/ muffins mm. Blev riktigt glad nÀr jag sÄg denna bar som hade dykt upp.


Även i tex 7 Eleven eller andra kedjor har numera ett trevligt val.


VÄr pool har haft premiÀr, jag gillar verkligen att kunna gÄ ner nÄgon timme dÄ och dÄ. poolen ligger 3 minuter frÄn mitt hus. Men dÄ det varit grÄvÀder sÄ har det blivit ett par fÄtal gÄnger. Annars ser det ut sÄhÀr.


Senast jag var inne i stan sĂ„ var det en fĂ„gel som verkligen inte gillade mig...đŸ’©

SjÀlvklart hade jag ett möte 20 min senare men som tur hade jag just köpt ett linne jag kunde byta till. Fick Àven springa in och köpa vÄtservetter och en deo dÄ jag blev helt svettig av denna situation, ha ha....


PÄ tal av fÄglar, sonen har ny kamera och visst tar han fantastiska kort, just pÄ fÄgel.


Hoppas Maj mÄnad blir en fantastisk mÄnad för er i Svedala. Maj Àr min favoritmÄnad i Sverige. HÀr blir det nog lite blandad kompott, vÀdermÀssigt iaf dÄ det börjar komma fukt och snart tyfoner.
Vi hörs.

// Lena

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar