tisdag 18 augusti 2015

Juli - Augusti 2015

Heeeeeeej vänner!

Jag såg nu när jag loggade in här, att detta blir mitt 100 e inlägg på bloggen! Kunde jag inte i min vildaste fantasi tänka mig detta när jag började blogga. Jag var väl inte jättepigg på att börja blogga men vänner och bekanta sa att jag måste uppdatera på något vis, och fb är inte min grej så det fick bli en blogg, en gång i månaden försöker jag få till en uppdatering, vilket inte alltid är så lätt. Men fantastiskt kul att ha som en "dagbok".
Denna gång slår jag ihop Juli och Augusti månad.

Sommarlovet och semester kom som en gåva då hela våren har varit ganska tuff. Vi for till Sverige, till kylan...ha ha... har nog blivit lite extra känslig när man är van vid värmen, som tur är har vi "vinter kläder" i Sverige. Vi började med att fira dottern, någon dag efter vi hade landat. 15 år, vart tog tiden vägen? Morgon med blomsterplock ( dotter vill inte vara med på bild, som vanligt)

Dottern fick välja vad hon skulle göra på sin dag, och det föll på Ge-kås i Ullared, ha ha....

Det blir mycket röja saker varje år vi kommer till Sverige, då får alla vara delaktiga. Jag tror vi fyllde denna tunna med våra kläder, flera gånger om...

Lite sommarjobb för sonen....


 Någon vecka senare kom mannen och gjorde oss sällskap. Då dottern fyllt år och även mannen fyllde jämt i Maj slog vi ihop kalasen, vi körde på sommarlunch som började kl 13 och sista paret vinglade hem vid 23, låååååååång lunch.

Vår egna kock, Mr Borre, tack för all hjälp!

Borås, Stockholm och numera Göteborgs besök.

Dagen efter festen var det dax att köra mannen och sonen till flyget då de skulle köra mtb i Åre fjäll. Lånar lite bilder från dem. De hade några fantastiska dagar. Kul med pappa och son tripp.




Jag och dotter ( och mormor) myste bara hemma. Var på stan på lunch, solade och shoppade lite.





Jag passade även på att få in några pass med världens bästa Pt, Anna Gren på Onyx. Tack snälla för all hjälp, fika och prat. ( ja ni läste rätt, man måste väl fika efter träning? ha ha)

Provade för första ggr dessa rep, oj vad kul!


Efter 3 veckors lov var det dax för barnens fasa, sommarskola. Hur kan ni vara så elaka föräldrar som skickar oss på sommarskola lät det. 3 veckor blev det ändå, på Gränna internatskola, med 90 elever från 21 olika länder. Vi satte dem här av flera anledningar.

Några var: Lära sig bättre Svenska ( kan idag bättre eng än swe). Träffa ungdomar i liknande situationer, bor utomlands men oftast en eller båda föräldrarna är Swe. Dottern vill gå boarding           ( studera och bo på skola, var är inte bestämt) Så detta var ett perfekt sätt att får känna på alla dessa saker.

Det var inte roligt att köra dit dem kan jag lugnt påstå, stämningen i bilen var allt annat än glatt. Barnen hade oxå hunnit berätta för alla vänner här i Hk och alla vänner och bekanta i Swe hur hemska vi var ang detta. Med vattniga ögon lämnade vi dem, efter ha hjälpt till med att fixa deras rum mm. Året tidigare hade vi varit här på besök en halvdag för att spana in sommarskolan.

Utsikten från dotterns rum.

Tre veckor susade förbi, telefonsamtal varje dag ( om de hann?) Daglig uppdatering från skolan. Så var det dax för den stora skolavslutningen. Vacker Svensk skolavslutning i kyrkan där de fick sina intyg på att de hade klarat kursen.

När detta var klart fick föräldrarna gå ut på kyrkgången och vänta in sina barn, ut kommer en dotter helt söndergråten?? Men vad har hänt?
Jag vill inte åka hem! Jag vill inte lämna alla mina vänner...

Tänker tillbaka på dagistiden då barnen stod tryckta mot fönsterna och vinkade, tårarna forsade. När man sedan kom för att hämta på em, då blev de arga och tårar igen och ville inte åka hem, ha ha...

Summan av dessa tre veckor var - det bästa de någonsin gjort!  Vilken fantastisk upplevelse för dem.


 Under dessa tre veckordå barnen var i skolan,  körde vi runt och hälsade på vänner och bekanta. Mannen tog en tur med nya darlingen, till Dalarna.

 
Stockholm med vänner och drink i solnedgång. AC/DC för några, spa för andra...


Träffade min käraste Hk vän som flyttade för flera år sedan, M är så saknad!


Ett besök hos brorsdotter som har blivit "Stockholmare" med nya kärleken. Åt och drack gott - igen...


Så här mycket skaldjur som jag har ätit denna sommaren har jag nog aldrig tidigare ätit, finns inget som slår detta, mumma...


Varit en v på bästkusten, Tjörn, Orus och i Göteborgs öar.


Finns inget i Swe som slår Bohuslän, Orus heller, tycker jag. Så otroligt vackert, bara njuta.

Detta nappträd var lite kul i Knippla, här hänger barnen sina nappar då de ska sluta använda napp. Finns ju många varianter, ge till tomten, lisebergskaninen mm mm. Men just här var det nappträdet.


Sista veckan blir alltid intensiv med träffar och aktiviteter. En kväll på krogen och lyssna på Ola Salo blev det och ett besök med våra kära vänner som bjöd på fiskrestaurang i Göteborg. Tackar och bugar!


Snipp, snapp, snut - så var sommaren slut. Som alltid jobbiga hej då eller på återseende som jag brukar säga. 



Idag började skolan. Vardagen kallar, både på gott och ont tycker jag. Men i slutändan vinner väl rutinerna. Önskar er alla en härlig vår - på återseende!

Nya äventyr väntar....

// Lena













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar