måndag 28 januari 2013

Januari 2013

Hej vänner och det nya året....

Har ni haft en bra start på 2013? Jag tyckte att första veckorna på nya året var lite tröga...
Troligen för den struliga resan tillbaka hit och även att December månad var en månad med full fräs, med besök, Swe tripp, jul/nyår. 
Nu kör vi igen, och denna gång blir det lite småplock från en helt vanlig månad. Jag börjar med alla dessa slattar i badrummet, av någon konstig anledning så köper jag nya produkter innan de gamla är helt slut och sedan står det halva flaskor kvar i duschen, men det är snart ett minne blott....nu ska de gamla ut innan de nya kommer in...så här ser det ut idag, inte om några månader (hoppas jag...)

Vi brukar ofta gå ut och äta på helgerna och då är detta en av favorit restaurangen på vår ö.....

På helgen är det också oftast sonen som spelar rugby match, på något ställe i stan, mitt ibland höghusen och ibland till solen går ner....


Nu förra i helgen var spelen på ett lite speciellt ställe, Kinesiska militär anläggningen....Här kom vakterna in i bussen för att kolla innan man fick passera bommen och ingen släpptes ut från området. Vakterna stod längs vägen och visade hur/vart man skulle åka. Så här såg det ut.



En dag åkte jag och G-M in på studie besök på en hotell och restaurang skola. Denna var mycket stor och allt sköttes av studenter, privat personer kan hyra in sig på hotellet. De utbildade sig inom allt på hotell som konditor, kock, reception, spa/massage, lokalvårdare och all annan personal som krävs när ett hotell ska klassas som ett topp hotell.

En annan dag var jag och en väninna in till stan och tog en lunch, denna gång Vietnamesisk mat och underbara färska vårrullar, har ni inte smakat har ni verkligen missat något. Just på detta ställe är det kö innan de öppnar så här stod vi och fick bord och kunde avnjuta en mycket god och trevlig lunch. Huset mitt emot ser riktigt kinesiskt ut, och detta älskar jag med Hongkong, nytt möter gammalt...



Så var vi här vid vad vi ska bli bättre på in i det nya året, inga löften men olika mål, tycker jag låter bra. Själv som jag skrev förra gången, bättre mat, mindre läsk och mer motion, var mina mål. Vilket jag än så länge tycker att jag håller. En dag tog vi en vandring till högsta toppen på ön, var inte så kaxig på vägen upp, väl uppe mer kaxig för att sedan gå via " orm gräs" ner....gillade inte....Väninnan som gick med och har varit i Hongkong från och till under 20 år säger: Detta är verkligen inte Hk för mig, under mina år här har jag aldrig sett eller upplevt något liknande....njut säger jag, för detta är livets goda....


 Ena dagen hurtbulle andra dagen bullmamma.....Sonen fyllde år och här bjuder man klassen på fika under dagen, 99% kör cup cakes, och så gör vi också. Jag är ju ingen finlirare när det gäller piff på dessa kakor så sonens fick bli 80 talets punk....Han var mycket nöjd och hade själv beställt, kladdkaka cakes med jordgubbs topping med en liten kaka på toppen, som på bild inte har hunnit kommit på.

Nu i helgen var det då dax för det efterlängtade födelsedagskalaset. 10 killar var bjudna till MX park.

Vi mötte upp alla vid 7 eleven vid 11 och bussen lämnade av alla efter 18, heldag. Men som killarna sa, the best party, ever...så det var ju helt klart lyckat. De ficka köra fyrhjuling och sedan skjuta bb gun. Fullt ös under dessa timmar vill jag lova....


 Pizza paus med sång för födelsedagsbarnet...
Sedan bar det iväg för skjutning....





Även det stora barnet fick leka av sig...Även jag som inte sprang runt fick glasögon på, vilket var bra, man vet ju aldrig hur dessa galningar skjuter....:)

   Ett jätte grattis också till vår vän Christer som har blivit pappa, lycka till, hela familjen.

Tack och hej för denna gång,

// Lena





































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar