torsdag 29 mars 2012

Mars 2012

Hej vänner,

Hoppas allt är bra och att ni njuter av den härliga våren! Våren är även här efter en "lång vinter", vågar knappast nämna vinter till Er i Norden. Men även här blir det ju kallare, dock inte frost eller snö. Nu när våren är här ligger tempen på ca 24-27 grader, och det är najs....Varje månad händer det nya spännande saker, det är nästan så man inte hinner med! Denna månad var det dax för besök igen, och det är ju alltid lika kul! Min stora syster Pia var på besök. Hon som är bonde och inte gillar storstad eller shopping. Det fantastiska med människan är ju att man kan alltid ändra sig. Har här hemma har jag en tavla med texten från Lars Winnerbäck, tänk om jag ändrar mig och sedan ändrar mig igen, så sant! Kan bara säga så här, behövde ju inte tvinga syster till shopping direkt! ha ha.....Men samtidigt försöker jag anpassa Hongkong efter varje besök och önskemål. Här kommer lite bilder från systers veckor. Första helgen åkte vi ut till en liten fiskeby som är Hk äldsta och här står husen på pålar. Vissa hus där de bor i är stora som en lekstuga! Resan dit tar man med linbanan men då den var på service så blev det buss över bergen, fantastisk utsikt men riktig bergsåkning!

Fiskebyn från en båttur.

Överallt på små tvärgator kan man handla torkad fisk.

Eller färsk...
Det de flesta åker hit för är dessa rosa delfiner, snart utrotade men man kan se dem från båten..

Som ni ser, inte en delfin i sikte, besvikna barn men kanske en annan gång....vi fick hålla tillgodo att se dem på bild...

Mycket vandring har det blivit, träningsvärk och självklart lite vila på vägen....

Vi körde turist sakerna också, som peaken och Buddhan. Denna gång fotade jag inne i monasteri, det är så vackert!

Vi äter gott, både kinesiskt och systers goda gryta...Stackarn fick även laga mat när hon var på semester.....så är det när man är bra på något!....Jag har inte ens nämnt all mat hon har fraktat hit med massa övervikt....urk...korv, kassler, godis ......men detta sparar vi på.....

Mer vandring och sonen hängde med några timmar, men då på cykel.

Dottern har haft sportdag på en stor arena i stan. Självklart satt jag och syster och hejade på och var otroligt pinsamma.......men hon sprang in ett silver på 800 m och ett silver i höjdhopp, jag är en mycket stolt mor!

Ena dagen stolt mor, andra dagen frustrerad mor! Då hon igår kom hem och berättade att i dag har hon ett stort prov som hon har läst endast två timmar till, så en stressad, frustrerad dotter gick till sängs igår, inte så stolt över sig själv, kanske lär hon sig att man måste förbereda sig lite mer inför dessa stora prov. Påskpyssel i Svenska skolan har vi varit på och efteråt firade vi, någon vecka sent, våffeldagen, gotti gotti.....

Fick ett sms från Swe som löd, hur går det med syster, kör hon i 180? ( vilket hon brukar göra!)
Just denna kväll, sista kvällen skulle vi slå till med att kolla på en film, 10 min senare såg det ut så här i soffan.....Zzzz Zzzzz Zzzzz

Jag skickade tillbaka som svar, Inte så tuff som man tror och bifogade bilden......
Nya äventyr väntas nästa månad men mer om detta nästa gång.

Önskar Er alla en riktigt GLAD PÅSK !


// Lena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar