måndag 28 mars 2011

Mars 2011

Hej vänner.....

Nu längtar ni väl som jag till vår och värme....? Jag skrev ju förra gången om att våren var här och det var den, men vi fick bara njuta i en vecka och sedan kom "kylan" igen. Nu idag är dock tempen på väg upp igen. Men jag vågar inte prata kyla med er i Svedala????........
Vad har ni haft för er under Mars månad? Här kommer en liten rapport om vår månad.

Vi har varit och sett sonen spela rugby, mitt i stan på en stor arena där de också har hästkapplöpningen, happy Vally. Denna dag var det värsta sommaren med ca 30 grader och självklart ingen takplats, så lite bränd i huden var man allt när man kom hem.

Jag fick äran att gå ombord och fota på båten The Bounty. Båten är känd från flera filmer och är HK största Europeiska skepp. Med sina 42 meter och alla mastar så är hon en riktig skönhet där hon ligger. Hon tar 60 passagerare om man vill hyra båten och det kan man göra för den mindre summan 33.000 !!!! kr för en kvälls tur på 3 timmar eller föredrar man dagtid är det samma pris men några timmar mer. Vår vän hade dock vunnit två timmar ombord, då åker den dock inte ut. Barnkalas blev det för en av deras tjejer., självklart var temat pirater och visst är de fina pirater!

Här är väl dansgolvet och matsalen kan jag tänka mig...

Köket var stort och modernt.

Sedan rullar vardagen på som vanligt, men den som väntar på något..........
Äntligen landade min kära vän Pamela, min vän som jag faktiskt har lärt känna på äldre dagar. Visst är det fantastikt när man träffar på en människa som man bara tycker så mycket om och som man alltid har så mycket att prata om och oftast samma åsikter ( dock inte om FB!) ha ha..
En vecka med gäst här känns som endast någon dag, tiden går så fort. Kul är att höra att så många tycker om olika saker i staden. Men flera besök har faktiskt sagt att det har varit den bästa resan någonsin, då måste de väl mena guiden???? Här får ni hänga med under veckan...

Fågelmarknaden och blomstermarknaden och en tripp till "tjej" marknaden........Ett par skor skulle inhandlas......det blev 10 !!!!! par fösta dagen.........bra jobbat va?


Stora öl att svalka sig med.....Har ni smakat de Belgiska ölet, Hoegaarden, mycket gott!

Glädjehopp för att livet faktiskt är härligt........eller var det shoppingen........

Nattmarknaden......

Vi glädjer våra fötter en eftermiddag med lite lyx......

Vi besöker Buddhan och självklart klostret.


Och vem träffar vi inte på uppe på Peaken???? Som vanligt tjatar jag om denna underbara utsikt!
Vi tar den gamla spårvagnen ner igen. Här äter vi lite Dim Sum, men inte i riktigt i Pams smak...


Gråter hon eller är det detta som kallas njuta??? Kan avslöja att vi skrattade oss igenom lunchen.
Detta är ju en liten så kallad "turist" runda men mindre turist är den fantastiska vandringen som vi också var iväg på, två gånger.

Sista dagen, dagen när det var dax för hemfärd för Pamela gick vi över berget till MuiWo. Vi åt en god lunch och sedan hade vi lyxen att bli hämtade i vår båt. Lite lek med kidsen och japp. så har hela veckan gått.....


Så åkte hon hem, alltid lika tråkigt när någon åker men jag är självklart glad över att få besök, att man tar tiden, pengarna och sedan är det ju fantastiskt roligt att höra att gästen har haft sin livs vecka. Denna gång blev det ett tillängnat inlägg till Pamela som också tog seden dit hon kom.....

Sköt om er alla och ha en riktigt trevlig påsk om vi inte hörs innan....

// Lena




1 kommentar:

  1. Haha...ser ut som ni haft en sjukt kul vecka:)

    Hoppas få se dig hemma snart=))

    Kram kram

    SvaraRadera