söndag 10 oktober 2010

Hej vänner

Hösten har även nått Hongkong. Igår var det regn och rusk men idag skiner solen och värmen har vi allt fortfarande, runt 27 grader. Fuktigheten har också gått ner. Vi har haft gäster i 4 veckor men nu har de åkt tillbaka och det känns faktiskt lite tomt även om det är skönt när vardagen blir vardag igen. I helgen hade vi också besök, Helena från USA kom över och fick sig en guidad tur runt stan och en kurs i kubb! Tjejerna mot killarna och ja, ni förstår väl vilka som vann, VI tjejer, självklart. Micke hojtade mest att vi körde Borås regler, förstår inte vad han menar, dålig förlorare skulle jag vilja säga!

Hongkongs nationaldag har infallit men inget speciellt firande för oss men det är en av de tre största dagarna på året, tillsammans med Kinesiska nyåret och arbetardagen 1 maj. Mid-autumn festival har också passerat och här brukar vi som jag förra året skrev fira med lyktor och ljus och lite picknick på stranden. Denna dag infaller då månen är som störst. Vi regnade tyvärr bort så det fick bli lite god thai mat hos några vänner tillsammans med familjen Magnusson som var på besök. Detta år åt jag dock "moon cakes" som är en tradition att äta. En slags "muffins" med ägg i mitten. Förra året fuskade jag med godis kakor men i år fick vi ett paket från Peninsula hotell. Dessa i denna lyxiga förpackning, ja, inte så illa.

Vi har varit uppe på Peaken en sväng, denna underbara plats att skåda Hongkong från. Vi träffade även Bruce Lee till allas förtjusan......................ha ha..................................

Vi åkte upp för att avnjuta en underbar middag på det populära stället från Forrest gump, Bubba Gump. Riktigt trevligt. Personalen sjöng för Matilda som fyllde år och vi andra satt och heja på när rödfärgen steg, ha ha..........

Den blåa run forrest run skylten som ni ser i bild, när man vänder blad blir skylten röd och det betyder att man vill något så då kommer de och servar en. Bra system!
I helgen tog vi oss en riktig familje dag och åkte till Stanley. Här handlade vi en vinter jacka till dotterns klassresa nu i November, till Kina. I Kina är tempen liknande som i Sverige, brrrrr..........
På vägen hem åkte vi förbi Hongkongs vackraste strand. Stället heter Shek-O och stranden kallas "rocky bay". Denna strand kallas av Hongkong bona,"Peninsula on the Southern coast of the Hongkong island". Vi håller med! Så vackert och vilket vatten. Barnen sa att det kändes som att vara i Thailand och vi håller med. Även lukten från restaurangerna som grillade var förknippat med Thailand och det turkosa vattnet. Badvakter, vågor, sandstrand, ja, riktigt fint.
Här kan man även se kvalitet på vattnet.

Sist ett litet tips för er som vill hänga på trender. Det finns ett märke som heter Cath Kidston från London. De gör "plast/galon" väskor, sminkväskor i alla dess olika mönster och färger. Jag tror dessa kommer slå stort i Europa med vårt "vatten" klimat. Ida slog till på en när hon var här, kanske hon blev först i Borås, vem vet? Själv håller jag tillgodo med dessa små godingar.

Nästa gång vi hörs får ni en rapport från vår höstlovs resa som vi ger oss ut på nu på Lördag.