onsdag 24 februari 2010

Tigerns år

Nu är nyårs veckan över och det mesta är tillbaka som vanligt. Tigerns år.
Barnen har varit lediga i en vecka och vi har stannat kvar i Hongkong och gjort lite utflykter.

En utflykt började vi med Ikea, lunch, självklart köttbullar och brunsås, gott, för att sedan
gå vidare till Ten Thousand Buddhas, det är många trappsteg upp till templen. På vägen sitter det Buddhas överallt, i templen är det Buddhas i massor och många bränner på rökelser och ber. En och annan munk möter man som vill ha ett bidrag, munkar arbetar inte och får bara försörja sig genom gåvor. Tydligen så är det en del som klär ut sig till munkar för att sedan tigga, vem vet om han är äkta eller inte? Inte vi, men vi gav en liten slant ändå.

På vägen mötte vi också vildapor, vilket vi inte ens visste fanns i Hongkong. Dessa hoppade runt lite här och där. En lite större modell med rödsprängda ögon började fräsa och gillade oss inte alls. Mannen greppade en spade och var redo att slå om han gick mot anfall men vi klarade oss undan med "bara" några rädda gråtande barn......
Vid ett parti satt det massa Buddhas i en sluttning som fick mig att tänka på näcken?????

Vissa figurer var lite av det läskiga slaget...

Igår var vi på Svenska skolan där vi blev bjudna på semlor. Vi fick bygga ihop vår egen semla och smaska i oss dessa goda bakverk.

Denna veckan har barnen "Green Week" i skolan och allt går ut på att lära sig återvinning och bli så miljövänlig som möjligt. Vi i Sverige är ju ett av värdens ledande land när det gäller återvinning och sopsortering. De har mycket att lära om återvinning i Hongkong/Kina. De återvinner inte ens batterier, eller har de i speciell sortering. Vi har laddningsbara batterier i hemmet och försöker bidra till så bra miljö som möjligt. I morgon har barnen "byta sak" dag och det ingår i återvinning/återanvändning. Då får man lägga en leksak/bok eller vad man vill ge bort i ett visst klassrum och sedan får man själv välja någon annan sak.

Sist men inte minst vill jag dela med mig av vår natur här. Jag får massor med snöbilder mailat, tack och det ser kallt och mycket ut! Här har det faktiskt också varit kallt under nyårs veckan men det gillar Kineserna då detta betyder lyckligt år. Så om ni tänker lycka när ni ser all denna snö och känner kylan så har ni nog många lyckliga stunder att se fram emot!
Nu har dock våren kommit med idag sina 24 grader och det känns skönt att veta att man går mot varmare tider, önska jag kunde dela med mig av värmen till er alla, men ni får njuta lite av dessa fina blommor jag fotade på väg hem från skolan idag. Trädet är nyårs träd med kuvert med pengar i som jag skrev om förra gången.


Jag måste skicka med denna sista bild också på telemannen, tydligen var det något fel? Men vad? Telia hjälp......


Skotta lugnt och sköt om er, Lena

1 kommentar:

  1. Vad härligt det verkar med vårliga blomster.

    Ditt försök till att sparka på vår gata, när ni var och hälsade på oss som barn pratar mamma om lite då och då fortfarande.

    Hon följer det du skriver på bloggen men är lite dålig på att kommentera!

    Önskar er en fortsatt härlig vistelse i våren!

    /kram kusin vitamin.

    ps. har en fråga från min bror, men tar den på mail då den är av det privatare slaget.

    SvaraRadera